Annons:
Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 905 ggr
Fluffinen
2015-03-22 23:57

Några timmar gör skillnad!

Jag vill uppmana alla om hur otroligt viktigt det är att ha god uppsikt över sina gerbiler och att några timmar kan göra stor skillnad! 

Idag kom jag hem efter att ha sovit borta under natten. Detta rör sig om 10 timmar totalt som jag inte har kollat till gerbilerna. De var rena mardrömmen när jag insåg vad som hade hänt här hemma. Jag hade mina fyra små i en hemmagjord gallerbur på två plan ovan varandra. Dessa är åtskillda, men på någotvis har dem två som bodde i bottendelen lyckats smita upp till dem andra och detta är fortfarande oklart hur det kunde ske. Såklart har det blivit stormbråk i buren och min stackars hane Balou är blodig och helt tilltuffsad. räknade till över 10 sår på skuldror nacke och nos. Jag grät skyfall, jag plockade upp honom direkt och la honom i en transport bur med sin partner Bagera, som helt oskadad låg och sov i en hög med sina systrar Bambi o Nala igen 😮 Så chockad över allt som hänt så tog jag även dem andra två i all hast och la dem i en annan bur och sprang ut i bilen och körde som en tok till vetrinären! 

Där gick vi grundligt igenom alla fyra, Bagera, som är en dräktig hona dessutom, var helt oskadd, inte ett enda märke. Balou hade bara ytliga men många sår överallt och har fått antibiotika. Bambi hade några sår vid skuldror och Nala också. 
De vi tror har hänt är att Balou har skyddat sin dräktiga hona Bagera från systrarna som har attackerat han tillsammans, och därför ser skadorna ut som dem gör. Jag grät och grät och hoppades på att de inte var några större skador och allt verkar ha gått bra. 

Just nu ser allting bra ut igen och vi har flyttat Bambi och nala till en trasig dunabur istället som vi fått tejpa ihop. Båda dem klara sig bra och äter och drcker som vanligt.

Bagera är oskadd och har fått bygga om sitt bo och vi hoppas att bebisarna har klarat sig bra, hon är fortfarande lite tjock åtminstone.
Balou har vi extra uppsikt över just nu. Han äter och dricker som han ska och är nu ifred med sin flicka och puttsar sig själv. Dock är han inte jätte pigg på att springa omkring utan vilar gärna i boet som Bagera har byggt. 

10 timmar var vi borta från dem och helvetet bröt sig lös hos dem, så jag kan inte punktera nog mycket att de är otroligt VIKTIGT att ha mycket uppsyn över sina små, även om man tror sig ha gjort ett fort knox som de inte kan smita ut ur eller skada sig i. Rätt så vad de är är olyckan där och då går det fort! 
Jag har otroligt tur att de gått så bra som de har gjort. Även om Balou tagit stryk, men nu får vi vänta och se hur de går. Jag tänker uppdatera om hans tillstånd för er som vill veta senare efter denna natt.

Annons:
Tsunamis
2015-03-23 11:32
#1

Visst är det viktigt att ha uppsikt över sina djur men även lika viktigt är att ha bra burar till dem. Ett akvarium eller Samla-låda till varje av dina par med gerbler hade varit säkrare för dem.

MvH  Tsunamis

Anne.K
2015-03-23 12:09
#2

Kan bara instämma med Tsunamis. Bra burar är viktigt. Gallerburar är inte alls lämpliga att ha till gerbiler.

Akvarium eller Samla-lådor är det som lämpar sig bäst som buralternativ till gerbiler, samt att man fixar stadiga lock med svetsat nät. Då har man inga rymmare.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Fluffinen
2015-03-23 13:36
#3

Jo jag vet men närmsta ikea ligger 30 respektive 40 mil bort. Jag har inte körkort så de är inte bara att åka och köpa samla låda och jag har letat tro mig. Så istället satte jag och sambon och svätsade samman en stor bur med två plan. De är inte sämre än en samla låda, de har 30 cm spån att gräva i och leka i en stor bur var. Vi har ingen aning hur dem har lyckats smita för vi trodde vi hade svättsat ihop buren så bra de bara gick. De är så små maskor i att de kan inte gnaga på detta så vi trodde det var ett säkert och bra hem.. Vi SKA införskaffa samlalådor, men de blir till påsken då vi är lediga och har tid att åka den biten.
Just nu misstänker vi dessutom att de inte var något fel på vår bur utan att grannbarnen kommit upp för att leka med dem och sedan lagt tillbaka dem i samma bur för att de inte skulle vara ensamma när de skulle kolla mat och vatten på kvällen.

Men jag menar om de kunde smita från våran svetsade bur in i den andra så är de inte omöjligt att de smiter bort från burar/akvarium heller även om man byggt dem själv. 
Jag ville inte låta som att jag inte tar hand om dem, för det gör jag! Jag har bara inte bästa förutsättningarna när en dunabur och ett akvarium har gått sönder så jag tycker inte ni ska skylla på min bur bara för den är av galler.
Jag ville bara uppmana alla som tänker att de kan lämna sina djur över helgen ensamma utan att de gör något, att de faktiskt snabbt händer olyckor som man inte räknar med och jag blir så arg på sånna personer.

thea_thea
2015-03-23 15:54
#4

Har ni inte något som biltema, jula, rusta och öob i närheten?

ScarletMajesty
2015-03-23 16:17
#5

Ica maxi och Coop forum säljer även dessa backar. Samt Claes Olsson.

Fluffinen
2015-03-23 16:57
#6

De flesta lådor är ju inte tillräckligt stora, jag har inte sett på varken ÖoB, rusta, biltema eller clas ohlsons att dem har 130 L lådor. Tro mig jag har letat, de är ju inte förstahands valet att svetsa och bygga själv.

Annons:
Fluffinen
2015-03-23 17:52
#7

men ja jag får kolla coop forum o ica maxi också då men har inte sätt nått när jag har handlat, men tack för tipset.

tilde.wahlgren
2015-03-23 20:22
#8

#7 du kan beställa på nätet från ikea🙂

                                         Hjärta SVEA Hjärta 

axa
2015-03-23 22:29
#9

Dessa timmar var ren otur för dig bara. Kunde ha hänt när som helst. Du borde köpa ordentliga burar och inte burar av galler.

Fluffinen
2015-03-23 23:26
#10

#8 jo men de känns lite onödigt då dem kommer fram ungefär när vi åker upp till ikea. 

#9 jo men de var de jag försökte mena med att skriva, de va inte för att berätta hur dåligt mina gerbiler har det, utan att de är lätt hänt att olyckan är framme. 

Jag ångrar att jag skrev det här från början och önska jag kunde ta bort tråden bara…

pennydog
2015-03-24 19:24
#11

Tycker att det är jättebra att du varnar om vad som kan hända.

Det ÄR svårt att hitta bra burar och det tog mig ett halvår innan jag hitta det akvarium jag har nu. IKEA ligger ju inte överallt och dom andra liknande lådorna är inte lika stora plus att dom brukar ha små plastgrejer som gerbilerna kan börja gnaga på.

Jag tror alla menar väl men när man skriver så är det svårt att tolka tonerna och missförstånd blidas superlätt.

Lycka till med bebisarna sen och jag lovar att alla menar väl❤️

Gerbilles
2015-03-24 19:29
#12

#10 Tycker absolut inte du ska känna så! Är väldigt säker på att ingen här menar något illa utan bara vill tipsa dig hur du ska kunna undvika liknande olyckor i framtiden. 

Hoppas att lilla Balou mår bättre snart!

Fluffinen
2015-03-24 20:29
#13

Jo jag förstår ju det också, men det känns ju lite som påhopp när man verkligen försökt göra sitt bästa och vet mycket väl vad som är bra eller dåligt… Jag försökte bara säga att man måste vara berädd och så försvinner det för att folk börjar hacka på buren jag gjort åt dem.

Balou är på benen och skuttar runt och hjälper bagera att boa, dem har varit mycket flitiga med att bygga bo, så kanske kommer bebisarna tidigare än jag tänkt mig! 
Dock har Bambi och Nala rykt ihop ordentligt imorse innan jag skulle till skolan och har fått sära på dem, vet inte om de kanske blivit förmycke dofter som blandats ihop eller något, men dem funkar inte med varandra alls och där har de blivit problem nu för jag är en bur kort. Men de löser sig imorgon då sambons far är glasmästare och har igår byggt ihop två "akvarium" som jag kan dela på och är jätte stora! Det kostade en del men de får de vara värt. Så inatt får Bambi bo i ett skåp med mindre sågspån att gräva i.

Jag ska prova att föra samman Bambi och Nala, men de ska nog få bli en sammanföring som pågår i 2 veckor innan de får introduseras till varandra. Annars hoppas jag att de blir tillräckligt med bebisar så alla får en kompis.

Annons:
AnneN
2015-03-25 20:19
#14

Samlalådor går att beställa från ikea så man får de hemlevererade eller till närmats paketutlämningsställe http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S69903214/#/S69903214

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

moawi
2015-03-25 23:14
#15

Visst kan olyckor hända! Jättebra att du delar med dig och tipsar. Kan själv berätta om en liknande händelse, när en matskål gled ner över sandskålen och täppte igen öppningen så att min stackars lilla gerbilpojke blev instängd därinne. Hittade honom när jag kom hem från skolan, han var alldeles chockad och svettig. Han hade ju kämpat för att ta sig ur stackarn, men matskålen täckte precis öppningen så att den inte flyttade på sig alls utan han var instängd i flera timmar.

Han hämtade sig snabbt när jag släppt ut honom, om än lite tilltufsad. Så visst är det viktigt att kolla till de små liven ofta! Hoppas allt går bra med den lille och att han tillfrisknar snart 🌺

Tjeja
2015-03-26 12:46
#16

Hade grannbarnen till uppgift att vattna och mata pluttarna?

I så fall tror jag mer på att det är barnen som i välmening gjort något tokigt än att det skulle hänt något nästan oförklarligt med buren..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Fluffinen
2015-03-26 18:13
#17

Ja, vi ringde och bad dem kolla till dem så de mådde bra och skulle se så dem hade mat och vatten. Dem har ju varit med oss flera gånger så jag tror dem tänkte leka med dem men att de blev för svårt och då bara la in dem i samma bur.

Tjeja
2015-03-26 19:50
#18

Då lär det vara barnen som gjort misstag då..

har du frågat dem om de gav mat och vatten och vad som hände?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Fluffinen
2015-03-26 22:59
#19

Jo, men ena flickan började gråta och sprang hem och den andra tittade ner i marken o sa att dem inte visste något, så de är ju något lurt där.

BjornKraft
2015-03-27 06:10
#20

Mina barn gjorde en liknande sak när de hade barnvakt. Men vi hade sån tur att den utskilda gerbilen bet min son istället för de andra Gerbilerna. Då ringde barnvakten och frågade om de verkligen skulle bo ihop 😃

“Om mänskligheten skulle försvinna så skulle världen pånyttfödas i det rika balanserade stadium som existerade tiotusen år sedan. Om insekterna skulle försvinna så skulle miljön störta samman i kaos.” -Edward O. Wilson

Annons:
Tjeja
2015-03-27 10:40
#21

#19 men då är det ju uppenbart vad som var orsaken och fallet är löst så att säga tänker jag. Jag hade Pratt med föräldrarna att prata ut med barnen vad som hände. De behöver ju få förstå så kommer de sannolikt inte göra något liknande igen. De menade ju säkert inget illa utan handlat som barn i oförstånd. Tur i oturen att det gick så pass bra i slutänden ändå för gebrilerna då det ändå kunnat gå mycket värre. Hoppas de återhämtar/hämtat sig bra också trots allt. Din bur är knappast orsaken i alla fall ! :-)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Fluffinen
2015-03-27 11:34
#22

Jo, alla mår bra idag, Balou har bara en liten tuffs kvar och Bambi har läkt helt, hon hade en spruken "läpp" som jag oroade mig över men läkt fint o syns inte längre och Nala har hämtat sig bra och plötsligt blivit världens kelgris.

Vi satt ju med dem och pratade ut väldigt länge så de skulle förstå och har även pratat med föräldrarna men de verkar förstå nu och har bett om att få försöka igen, eftersom både jag och sambo gör högskoleprovet imorgon så får deras tillit prövas igen, nu när de vet att de kan gå illa. 

Men ja.. Jag hade svårt att förstå hur de kunde gått fel med buren eftersom jag och sambon byggt den själv och ampassat den först till små dvärghamstrar, sen när akvariet och dunaburen gick sönder så flytta vi dem till den här buren (hamstrarna har flyttat till sambons lillasyster i grannhuset). Maskorna är tillräckligt täta i buren för att sågspån inte ska skvättas ut så de är ju inga problem på de viset, eller att de kan tugga på gallret. Därför jag ville be folk vara extraförsiktiga, för man vet aldrig när oturen är framme fast man är helt säker på att inget kan gå fel.

Tjeja
2015-03-27 11:47
#23

👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: