Annons:
Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 724 ggr
Fluffinen
3/2/15, 9:56 PM

Problem med mina 3 honor!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har suttit och läst massor av trådar och tagit hjälp av andra som fått råd om hur de ska hantera sina gerbiler och så, men jag känner att jag behöver lite extra expertishjälp! 

3 Honor
Svart= Bagera
Agouti(?) = Nala
Brun vit= Bambi

Det har gått relativt bra med våra gerbiler tanke på att de var Zoodjur ändå, lite för bitglada till en början så att man blödde hela tiden, men jag gav inte upp och dem är mer tama nu och jag behöver inte ha mat i handen för att de ska klätta upp längre och bitts bara nån gång utan att göra särskillt ont. 
Det som har blivit problem nu är att vi var borta 3 nätter och under denna tid hade Bagera smitit från buren. Jag har än så länge en hemmagjord gallerbur o jag vet att de ska man inte ha men akvariet vi använde gick sönder då en kompis välte golvlampan och smashade sönder det.
Iaf när jag och sambon fångat Bagera och då skulle sätta in henne i buren igen så gick de inte! Bambi som är alfahona i buren började jaga Bagera som är minst o ser ut i storleken att fortfarande vara kring 6-8 veckor gammal medan Bambi ser fullvuxen ut. Så storleksskillnande är stor på dem fastän de är från samma kull.  jag provade att sätta dem i ett förlitet akvarium för att se vem det är som bråkar. Bagera och Bambi funkade inte alls, De bet o jagade varandra och Bagera hoppade och försökte fly för sitt liv så jag plockade ut Bambi direkt och provade med Nala istället och till en början gick det bra. De luktade på varandra o sprang runt lite men Bagera satt bara på en liten låda jag la in och sträkte sig och ville helst inte vara nära Nala. Efter en stund så tvättade Nala Bageras nos och Bagera trykte sig mot golvet och strök bak öronen men de började inte bråka utan låg bara med nosarna täta mot varandra o verkade sura. Så jag tog ut Nala igen och la in henne med Bambi. Bagera verkar vara väldigt hispig nära de andra och får panik när de börjar jaga henne, och jag vill inte utsätta henne för så mycket stress. 

Nu sitter Bagera ensam i det lilla kvariet och gräver runt i sågspånet. Så vill jag inte ha det, jag vill ju gärna att de tre ska fortsätta vara tillsammans i sin bur med varandra men jag vet inte hur de ska gå att lösa. På grund av att de är Zoodjur har jag ingen aning om deras ålder för de berätta dem inte utan kallade dem bara för bebisar, så antar att de var unga, och storleksskillnaderna på dem hjäpler inte…

Så vad tycker ni jag ska göra? Ska jag försöka med att rengöra buren o byta plats på dem så dem känner sig som i samma flock igen, eller ska jag försöka köpa en ny bur och en till bebis o sätta ihop med Bagera? 

Skulle vara oerhört tacksam för all hjälp jag kan få för jag är inte van vid sånna här situationer! 

OBS! Det är inte min bild!! Det är bara en bild på ungefär hur dem ser ut.

Annons:
Johoi
3/3/15, 12:22 AM
#1

Hej! Du kan tyvärr inte få något svar utav mig men jag hoppas att dubfår en massa kloka råd från de andra här som kan. Jag har läst ditt inlägg och skulle gärna vilja om att du skrev och berätta hur du gjorde för att få dina bitande djurbutiksgerbiler att bli så tama? Det skulle jag bli väldigt tacksam för. Lycka till iaf :)

Anne.K
3/3/15, 9:07 AM
#2

Hej!

Tyvärr kommer du inte kunna att få in Bagera i flocken igen. Har de varit ifrån varandra så har dom glömt av varandra. Dofterna har förändrats och de kan inte identifiera varandra längre. 
Sedan bör man inte heller ha honor 3 stycken tillsammans om man är nybörjare med gerbiler eftersom honor är mycket revirshävdande och brukar oftast fungera bättre i par.

Men iaf. det du kan göra med Bagera nu är helt enkelt att skaffa en bebishona som kompis till henne. För att introducera en bebis så behöver du köra på delad bur metoden. Vet du inte hur det går till råder jag dig att läsa på om det så att inga gerbiler kommer till skada.

Köp inte bebishonan ifrån djuraffä'ren bara. risken är då stor att du får fel ålder på gerbilen, samt fel kön. Utan vänd dig till en seriös uppfödare som ger dig en gerbilhona som är ca 6 veckor gammal. Och av uppfödaren som du väljer kan hjälpa dig mer om hur ihopsättningen ska gå till väga, eventuellt kan även uppfödaren göra ihopsättningen åt dig. :)

Vart i landet bor du? Kan eventuellt hjälpa dig med att hitta uppfödare.  Finns även en uppfödarlista här på forumet som du kan kika efter en uppfödare nära dig. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Fluffinen
3/4/15, 10:42 AM
#3

@#1 Okej ja det var det jag misstänkte, och ursäkta om jag lät okunnig, jag har haft gerbiler förut och vart tamråttsuppfödare tidigare i ett par år, jag har bara inte varit med om denna situation så jag visste inte riktigt hur jag skulle hantera det bara.  Dem 3 fungerade ju utan problem tills Bagera smet så jag tror de hade gått bra om man hade undvikit det, men jag är väl medveten om att man helst bara ska ha två honor i samma bur så de blir väll mer optimalt på detta vis ändå! 

Men då får jag helt enkelt skaffa en bebis till Bagera, det gör ju inget med en till hit eller dit. Jag bor i Umeå och har försökt leta runt efter en uppfödare i närheten men misslyckats, de kan ju ha å göra med att jag är värdelös på att leta  också … Men om du har tips på uppfödare är jag tacksam!

Fluffinen
3/4/15, 10:46 AM
#4

#2 Ja jag kan skriva ett litet inlägg om det om de finns intresse för det.

Anne.K
3/4/15, 11:19 AM
#5

Ja Umeå är ju högt upp i landet. Tyvärr känner jag inte till några uppfödare där uppe. Den närmsta jag kan komma på är Athelas uppfödning som finns i Uppsala.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Fluffinen
3/4/15, 12:00 PM
#6

#5 Jo, det är ju ett litet problem. I värsta fall så får jag ta och åka en bit för bästa förutsättningarna och de är garanterat mödan värd också. 
Kanske ska starta egen uppfödning om något år igen fast gerbiler så att de finns bra förutsättningar uppe i norr att få fina djur också.

Annons:
lollynonna
3/4/15, 2:05 PM
#7

om du letar uppfödare så har jag lite olika gerbiler till salu nu,bla 2 st honor,som blir 3 veckor på söndag,så om ca 3 veckor till är de leveransklara. jag bor ca 30 mil ifrån umeå,så ungefär 3 timmar. är du intresserad är det bara att säga till:)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

lollynonna
3/4/15, 4:55 PM
#8

Glömde att säga att vi kan även leverera dem till dig då vi ska neråt landet om ett par veckor .

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Fluffinen
3/4/15, 7:47 PM
#9

#7 Åh va roligt! Har PM:at dig så kan vi fortsätta diskution vidare så :)

Upp till toppen
Annons: