Annons:
Etikettot-fiket
Läst 1406 ggr
Dominic340
2015-02-24 23:30

Varning för Djurmagazinet i Katrineholm!

Tog mig tid å skriva detta inlägg i en grupp på fejjan men vill gärna sprida detta vidare till forum som ex. iFokus ja ber er ta gärna tid på er å läsa detta då ja anser det viktigt att informera alla som inte vet om denna butik å deras bemötande/hantering av djur som ja anser högst olämpligt och ansvarslöst! Här e texten

Skulle skriva detta imorgon Em/kväll men anyway gör det nu eftersom ja inte e riktigt trött än! Ja vill varna alla härinne för en YTTERS oseriös Djuraffär i min stad där ja bor (Katrineholm) Djurbutiken tillhör kedjan Djurmagazinet… dessa anser ja e högst olämpliga att inneha djur gnagare såväl fåglar då ja sett både det ena å det andra.

En Guldhamster tex hade en stor böld/missbildning på ryggen såg allt annat än normalt ut! Personalen e inte alls trevliga när man som köpare/allmänt nyfiken frågar å påpekar saker som tex får man titta på hamstern hur den e i hanteringen och ha en extra kontroll om extra friskhetskontroll innan köpet elr frågan kan vara vart kommer hamstrarna ifrån! Då upplevs man som jobbig och störande å att man lång tid kan få onda ögat av personalen och annat allmänt otrevligt uppträdande..

Inte fick man heller någon fråga om hur hamstern kmr å få det… Inte en hälsokontroll inte ens ett häfte om skötsel elr annan info helt sjukt…

Detta tkr ja absolut inte passar sig om man nu ska hålla/jobba i en djuraffär! Man SKA kunna ställa frågor som kund och MAN SKA kunna ifrågasätta o något sätt utan att bli nästintill utfryst elr bli kollad snett av personalen… på ytan kan de verka trevliga när man snackar med dem men ett vittne som varit med mig ett x antal ggr inne i butiken har påpekat å inte bara hon att de kollar snett på mig Smiley frown Å hon som va med mig utfrös de å vände p¨å huvudet å bara gick när hon sa hej!! ja menar vad e det för ett beteende hos en personal som jobbar med levande varelser!

Vet folk som fått marsvin med ohyra och det första det e när dom kmr hem e å ringa till djursjukhuset, jag har sett en papegoja som plockat av sig ALLA fjädrar på hela magen så kraken var helt kal å det var bara skinn på buken å noll fjädrar…denna var en kakadua.

Ja har sett två Dvärghamstrar varav den ena skrek i vild panik å låg på rygg å skriket var inte roligt å höra på…. har sett Guldhamstrar vars den ena hanen blivit biten strax över ögat å var så slö å ville inte röra sig å kunde övh inte öppna ögat då det var totalt igensvullet. Gerbiler som bor i gallerbus å frenetiskt grävde i hörnet/gnagde galler hade MINIMALT med spån och hjul vilket gerbiler inte ska ha!

Kaniner å marsvin bor i samma bur! Sprid vidare å varna om Djurmagazinet i Katrineholm!!

Här kmr en artikel ifrån Katrineholmskuriren! Angående åtalet.

http://kkuriren.se/nyheter/katrineholm/1.1885509

Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer


http://willy-the-killer.bloggplatsen.se/

Annons:
Cireea
2015-02-24 23:50
#1

Skriv gärna inne på Guldhamster iFokus också!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Dominic340
2015-02-24 23:58
#2

Ok ska göra det! Tänkte att det räckte med å skriva på hamster men självklart så kan ja göra det på Guldhamster oxå! :)

Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer


http://willy-the-killer.bloggplatsen.se/

axa
2015-02-25 07:36
#3

Om jag var du skulle jag sprida detta till: Hamster, guldhamster, dvärghamster, burfåglar, kaniner, marsvin iFokus osv för att verkligen få

 fram detta.

Dominic340
2015-02-25 08:49
#4

#3 sant! Ska göra det när ja kmr hem i em kväll. Ja tkr detta e viktigt! Dels om hur dem sköter djuren å dels hur illa de bemöter kunder som mig! Usch säger ja bara. Man ska ju kunna handla mat å tillbehör utan att bli kollad snett snett på! Känner mig illa till mods när ja går in dit

Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer


http://willy-the-killer.bloggplatsen.se/

Rafflan
2015-02-26 09:52
#5

Tumör på hamster är tyvärr vanligt, den kanske skulle avlivas samma dag? eller så var det en böld som dem höll på att behandlade och skulle försöka tömmas?

Jag förstår om personalen blir irriterad om man frågar massor om djuren men inte är verkligen intresserad av att köpa? + att djuraffärer följer lagarna och reglerna ang skötsel även fast vi "normala" anser att djuren ska ha bättre foder, större burar, osv, så då kan dem bli irriterade om vi "klagar" på saker som är lagliga.

Djuraffärer frågar aldrig ut köpare, det är bara uppfödare som gör sånt, djuraffärer ger info och sedan är det köparen som får sköta om djuret.

Eftersom dem kollar snett på just dig undrar jag om det är pga att du frågar en massa om djur du inte egentligen vill köpa? eller om du påpekar saker som du tycker dem ska ändra pga fast det enligt lagen är okej, tex små burar, dåligt foder, saltsten, osv?

Info häfte ska medfölja alla djur man säljer, det är lag på det!

Ohyra är inge konstigt, tyvärr finns det en del sånt bland våra djur och kan vara svårt att upptäcka, men en flytt är stressande och vid stress kan sjukdomar visa sig. Kommer sedan djuren från ett ställe som föder upp för pengar och inte med hjärta så ökar även risken för sjukdomar och annat skit då man kanske inte är så noga med karantän osv på nya djur.

En fågel som plockar sina fjädrar gör det ofta pga stress, och det tar LÅNG tid för fjädrarna att komma tillbaka, kom den till djuraffären i det skicket eller blev den så där? vart den bättre sedan?
Den kanske vantrivdes i förra hemmet och kom ditt pga det och därför såg ut så, blev fågeln så under tiden den var där och sedan fick fjädrarna tillbaka igen kan det bero på stress vid flytt eller sjukdom men att den blev med hemma/fick vård och då blev bättre.

Det där med dvärghamsterns lät konstigt :/

Bitskador kan ske, hur vet du att hamstern inte fick vård för skadorna?

Det är lagligt att ha gerbiler i galler burar och det står inget i lagen om hur mycket strö dem ska, bara att dem "kan gräva" och dem kan ju gräva om så bara halva buren är fylld med 2 cm strö. Det är även lagligt med hjul till gerbiler även om vi "normala" vet att det är för stor skaderisk.

Det är lagligt att ha kanin + marsvin ihop även om vi "normala" vet att det är en onödig risk.

Men det viktigaste jag vill ha sagt: Tycker du att djuren missköts? anmäl till länsstyrelsen, varje gång du är där och ser nåt du tycker strider emot lagen, anmäl.
Jag har anmält massor med djuraffärer när jag sett nåt jag vet strider emot lagen. Dock finns det massor med saker jag tycker djuraffären gör FEL, men tyvärr är det helt lagligt och inget man kan göra nåt åt.

Dominic340
2015-02-26 11:02
#6

# jo det var precis det ja skulle göra! Köpa en hamster som en ja kände hade tingat te mig eftersom ja fyllt år å då vill ja ju fråga så mkt ja kunde om djuret eftersom ja ville vara noga osv.Annars skulle ja väl inte frågat ut dem heller. Dessutom har gubben i affären svurit åt kunder i butiken när de har fått hem sjuka djur därifrån. Å de e inte de enda. Å skulle dem behandla en hamster som bor med en massa andra hamstrar?! Omg då behandlar man den enskilt. När en av mina jobbarkompisar påpekade detta för personalen så tog de bort hamstern illa kvickt. Ja vet mkt om den djuraffär som skulle få håret att resa sig i nacken på de flesta ddessutom e det inte ja utan flera som känner denna djuraffär! Ja ja funderar starkt på å anmäla å det tror ja inte e ensam om.

Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer


http://willy-the-killer.bloggplatsen.se/

Annons:
Dominic340
2015-02-26 11:30
#7

 # 5 Förlåt om ja lät vresig xD var INTE med meningen satt och skrev via mobile  så ta inte illa upp! För det lät värre än det var! 🙂 Det e bra att du ifrågasätter för även ja kan få se ur era synvinklar innan man gör en anmnälan osv! Men som sagt ja var intresserad av en hamster som ja skulle få i present å var nyfiken å frågade en en del å det tkr ja hör till INNAN man tar hem djuret! men ja uppträdde aldrig drygt elr så utan var bara en nyfiken köpare om ville veta så mkt som möjligt, det tkr ja e min skyldighet gentemot djuret!

Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer


http://willy-the-killer.bloggplatsen.se/

Rafflan
2015-02-26 15:49
#8

#7 haha nej det är lugnt, jag sa bara att man kan se det ur ett annat perspektiv :)

Och sköts djuren dåligt anmäl, men du kan inte anmäla det som händer för 1 år sen utan du måste anmäla på det som sker idag så när lst kommer ditt ser dem det du har anmält. och ser du fler brott anmäl fler gånger. Vi vill ju alla att djuren ska ha det bra :)
PS: Anmäl anonymt, lättast gör man det genom telefon ;)

ossilian
2015-02-26 19:55
#9

Förlåt men jag har svärt att läsa din text då du skriver så slarvigt. Det är verkligen en viktig sak du vill sprida, gör det då ordentligt. Hur jobbigt är det att skriva jag i stället för ja?! Som skrivits innan - anmäl direkt efter du uppmärksammat något du tycker är fel i djuraffären. Du kan göra det anonymt, men ett icke-anonymt vittnesmål väger alltid tyngre och tas på större allvar. Ta gärna bilder i djuraffären om du har möjlighet. Lycka till!

Upp till toppen
Annons: