Annons:
Etikettmat-utfodring
Läst 719 ggr
[evilewa]
11/14/14, 10:04 PM

Bra foderblandning...

Jag har två honor, på 16 veckor. Superfina, deras pälsar är enormt fina, en svart och en dove. Tycker dock att de skulle behöva gå upp i vikt, jag känner ryggraden på båda, även om jag har läst att unga honor ska vara smidiga, kanske lite mer hull vore bättre? Vad är er erfarenhet? De kommer från en uppfödare som bara gav dem versele laga complete, inget mer… Tips på bra blandningar skulle vara toppen. Har Campbells som får: duvblandning utan majs, Doggy junior, solrosfrön, parakitblandning, linser. Är det något man kan ge?

Annons:
ForeverEmma_
11/14/14, 10:13 PM
#1

Gerbil nature är en forderblanding som är för gerbil och den går att köpa in nästan varje djuraffär jag skulle satsa på den. Det är även den nästan alla gerbil ägare ger sina gerbiler

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

[evilewa]
11/14/14, 10:44 PM
#2

#1 oki, tack, men vill gärna ha tips på egna blandningar också, då jag vet att de färdigblandade innehåller mycket socker och att gerbilerna plockar ut godbitarna och därmed inte får i sig alla delar de behöver, har jag fel?

Iselinka
11/15/14, 12:01 AM
#3

Prova att ge dem paranötter, då det är en särdeles nyttig nött.  Du kan också ge dom färska böngroddar, eftersom de har ett högt proteinhalt. 

Ekologisk bananchips har också mycket bra kolhydrater. För mycket onyttigt fett är inte bra, även för smala gerbiler, så var försiktig med att överdosera med solrosfrön och liknande.

ForeverEmma_
11/15/14, 12:01 AM
#4

Jag är inte bra på blanda eget (aldrig gjort) så det överlåter jag till någon annan som kan det och läser tråden.

Men ja dem plockar ut godbitarna först. Men om man inte fyller på maten hela tiden och låter den stå tills det är slut eller nästan slut så blir dem tvungen att äta det andra också

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

ulrikame
11/15/14, 12:10 PM
#5

jag blandar eget.

det innhåller :

100 g undulatfröblandning

100 g axa grynblandning

30 g torkad brännässla

30 g torkad maskrosblad

10 g solroskärnor

10 g pumpakärnor

Cochon
11/15/14, 12:16 PM
#6

#2 Gerbil Nature är en bra foderblandning för gerbiler, det fyller i stort sett gerbilens näringsbehov, det enda som jag tycker är att den är lite snål på är protein så då kan man blanda i lite kattmat eller frystorkade mjölmaskar. 

Om du är intresserad av att blanda eget bör du läsa på först, för om man blandar eget foder måste man vara säker på att gerbilen får i sig allt den behöver i foderblandningen. Ett tips är att kolla här: http://www.egerbil.com/diet.html

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
ForeverEmma_
11/15/14, 4:19 PM
#7

#3 Banan ska man inte ge ofta då det inne håller mycket socker

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Cochon
11/15/14, 8:43 PM
#8

#5 Du borde nog blanda i lite kattfoder eller liknande, för din blandning låter väldigt protein snål…. Nu har jag dock inte räknat på din blandning, men det har kanske du? :-)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

ulrikame
11/15/14, 9:13 PM
#9

har pratat med moiz och hon har räknat ut det. det är lite för mycket protein eller om det var fett men med nån procent bara

Cochon
11/15/14, 9:21 PM
#10

#9 Aha, ja, då ska jag inte säga något, ville bara dubbelkolla. :-)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

[evilewa]
11/15/14, 11:45 PM
#11

Jag inser att jag till en början, ska köra Gerbil nature och komplettera med kattfoder, frågan är om hundfoder funkar lika bra? Sedan lite nötter som paranötter?

Cochon
11/16/14, 12:58 AM
#12

#11 Hundfoder funkar precis lika bra. Jag tycker inte man ska lägga i fler nötter för gerbil nature innehåller redan många fröer och torkade frukter, de behöver alltså inte mer fett eller socker (nötter är ofta feta). men självklart kan du köpa lite goda nötter och bjuda på dem lite ibland, för nötter gillar den. ;-) :-)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

ulrikame
11/18/14, 6:55 PM
#13

#10 här har du moiz uträkning och sammanställning på min blandning:

Jag ska se om jag hinner räkna ut alltihopa nu annars tar jag resten sen:

3 dl grynblandning = kanske 100 gram. 10 gram protein, 3 gram fett

1-2 dl undulatblandning = kanske 100 gram. 13 gram protein, 6 gram fett

1 msk solroskärnor = kanske 10 gram. 2,3 gram protein, 4,95 gram fett

1 msk pumpakärnor = kanske 10 gram. 2,5 gram protein, 4,6 gram fett

1 dl brännässlor = kanske 30 gram. 4,2 gram protein, 1,23 gram fett

1 dl maskrosor = kanske 30 gram. 4,2 gram protein, 1,23 gram fett

Sammanställning: 

Total vikt: 280 gram

Total mängd protein: 36,2 gram

Procent protein: 36,2/280 ungefär lika med =

13%

Total mängd fett: 21,01 gram 

Procent fett: 21,02/280 ungefär lika med =

7,5%

Annons:
Upp till toppen
Annons: