Annons:
Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 744 ggr
ForeverEmma_
2014-10-30 19:20

Spån

Jag har lite frågor kring kutterspån. Det är nämligen så att i dagens läge använder jag alspån blandat med carefresh men har känt att i längden blir det väldigt dyrt med två burar i längden då det är nästan varje månad man får köpa spån för 500kr och nu funkar det då ena buren är ett akvarium och andra är en samla låda men när jag väl har hittat rätta måtten på ett till akvarium så kommer det bli 500kr varje månad för spån. Och det svider väldigt mycket i plånboken då man lever på ett studiebidrag på 1050kr plus betalar egen mobilräkning. 

Men till min fråga hur vanligt är det med kutterspån att gerbiler får irriterade luftvägar av spånet? Det är det som får mig att tveka nämligen till att byta.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Annons:
lollynonna
2014-10-30 22:02
#1

jag har kutterspån till mina och under 2 år som gerbilägare har jag endast fått en dammigare säck/bal. ungar är känsligare,men mina vuxna har inga problem alls.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[Annellie]
2014-10-30 23:04
#2

Jag köper spån i min mataffär. Citygross har stora balar med stallspån. Dammar ingeting och är väldigt billigt. Har för mig att deras kostar typ 60 kr styck vid köp av tre.

Anne.K
2014-10-31 07:27
#3

Annars är hampa väldigt bra och dammar väldigt lite. Jag använder hampa och är mer än nöjd. Dock får man stödja upp med mycket kartonger och papper för att gerbilerna ska få hållbara gångar. Det varar även väldigt länge och är drygt tycker jag. Jag köper stora balar på granngården för ca 150 kr. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

ulrikame
2014-10-31 12:20
#4

jag köper kutterspån bal på granngården och det är väldigt drygt. har även testat att blanda det med hampa men jag är osäker på om jag gillar hampan eller inte.  spånbal på granngården kostar 79 kr.

ForeverEmma_
2014-11-01 16:27
#5

Ska man tänka på något speciellt när man byter underlag eller är det bara att köra på? Såklart vet jag att man ska blanda lite av deras gamla spån

Mina yngsta gerbiler här hemma är 6mån räknas dem som ungar eller är det ingen fara för dem att man byter till kutterspån?

vad menar ni med att spånet är drygt?

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Anne.K
2014-11-01 16:29
#6

#5 Det är bara byta, det finns ingen övergång att göra. 

Är dom 6 månader så klassas dom som vuxna.

Att spånet är drygt menas med att det varar länge, att balen inte tar slut så snabbt tex.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Annons:
Upp till toppen
Annons: