Annons:
Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 701 ggr
gerbil99
10/24/14, 8:31 PM

Ihopsättning - Hona & Hane

På söndag kommer en 2,5år gamal hona hem till oss. Hon är ju troligen infertil, med tanke på hennes ålder, och ska därför få flytta ihop med Mini. Jag ska försöka bygga en mellanvägg av galler i buren och sen sätta dem på varsin sida om väggen. Vad ska man tänka på när man sätter ihop dem? Hur gör man? När kan man försöka sätta ihop dem helt? Vad gör man om de då börjar bråka? Brukar äldre hane+ äldre hona vara lätt att sätta ihop? Har ni några erfarenheter a.n.g hona+hane ihopsättningar? Ja, som ni märker kan jag inte så mycket om ihopsättningar och behöver därför få veta allt!

// Johanna - Medarbetare på Gerbiler ifokus

Annons:
ossilian
10/24/14, 11:37 PM
#1

Jag är inte en av de mest erfarna här inne, men har gjort en ihopsättning av just äldre hona + äldre hane. Det sägs ju vara den kombination som oftast lyckas smärtfritt. Vi gjorde så att vi satte ner de tu på ett stort skrivbord, hade lagt en hel del godis och hö plus annan distraktion på skivan. Vi lät de bekanta sig med varandra själva. De nosade nyfiket på varandra omgående, sprang lite runt i cirklar och nosade i baken. Inom ett par minuter satt de och åt solrosfrön bredvid varandra. Efter ytterligare tio minuter började de putsa varandra. Vi lät de vara på den neutrala ytan i kanske en timme, för att se att de verkligen verkade acceptera varandra. Efter det tog vi ner de i den rengjorda buren som vi fyllt med mer godis och mycket pyssel. De var som ett lyckligt par direkt. Mycket fint att se dem tillsammans.

ossilian
10/24/14, 11:39 PM
#2

Just det, kanske har det inte någon betydelse - men vi hade ett sandbad på bordet som de badade i och bytte dofter i. Nu när vi skulle sätta ihop vår gammelhane med två bebisar, gjorde vi på precis samma sätt. Fungerade också utmärkt direkt.

[Nikodemus]
10/25/14, 8:52 AM
#3

Vi hade dom sära de i 3 dygn innan vi satt ihop dom.

gerbil99
10/25/14, 1:14 PM
#4

Okej! Så det är bara att sätta ut dem tillsammans i en hage (på neutral mark) och sen passa dem medan de är där? Och sen om det går bra, låta de vara i buren tillsammans? Det låter ju ganska lätt! :) Men om de skulle börja bråka när de träffas på neutral mark, ska jag sätta dem i delad bur då eller försöka igen senare? :/ Hoppas iallafall att de också ska bli ett lyckligt par tillsammans! :3

// Johanna - Medarbetare på Gerbiler ifokus

[Nikodemus]
10/25/14, 2:07 PM
#5

Ha dom i delad bur i 3-4 dygn.

ForeverEmma_
10/25/14, 8:39 PM
#6

Jag skulle sätta dem först i en delad bur i några dagar och byta plats på dem 2-3 gånger per dag för att vara på säkra sidan och sen ta bort gallret. Det är mest för att dem ska få varandras dofter

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Annons:
ossilian
10/25/14, 8:45 PM
#7

#4 Ja, visst låter det lätt, haha Den honan som till slut fick sin älskade man, var riktigt jobbig att få ihop med honor. Hon dödade nästan en liten unge vid ett försök - trots att vi haft delad bur i nästan en vecka och bytt sida o haft oss. Det är just kombinationen hona och hane som brukar vara lätt att fösa ihop. Det finns ju de som har betydligt mer erfarenhet än jag som menar att man alltid ska köra på delad-bur-metoden, men för oss har det fungerat med neutral mark. Vi stod beredda med tjocka handskar på oss in case. Gerbilerna kommer småjaga varandra och det kanske ser ut som att de är aggressiva, men man får inte glömma att det är ett naturligt beteende att de kollar in den andre fysiskt. Se upp bara för om de rullar ihop sig i hög - då är det riktigt allvarligt.

Disyerto
10/26/14, 9:45 AM
#8

Jag som uppfödar skulle snarare rekommendera att använda sig av delad-bur-metoden. Man får ju även ha i åtanke att det kan vara helt fel metod för just de gerbilerna att bara plötaligt mötas på neutral mark. Det är väldigt olika gerbiler hur snabbt de markerar revir också, finns de som markerar ganska direkt de kommer till den neutrala marken och kan då reagera defensivt. Fördelen med delad bur är också att du som ägare har möjligheten att först se hur de reagerar på varandra genom gallret innan man sätter ihop dem. Vilket kan vara svårt att förutse.

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

Anne.K
10/26/14, 10:55 AM
#9

Jag som också är uppfödare kan hålla med om det som #8 säger. Alltid bättre att låta dom mötas i en delad bur först så att man kan se hur de reagerar på varandra utan att de riskerar att skada varandra.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

gerbil99
10/26/14, 8:33 PM
#10

Jag ska nog köra på delad bur metoden ändå… Ska försöka fixa till en sån här avdelare imorgon: http://gerbiler.ifokus.se/discussions/50f3da2cd4ebea483800133e-tips-pa-att-dela-av-en-bur

Sen får de byta plats några gånger per dag och sen när de verkar redo så sätter jag ihop dem! 🙂

Tack för hjälpen allihopa! ❤️

// Johanna - Medarbetare på Gerbiler ifokus

Upp till toppen
Annons: