Annons:
Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 647 ggr
Hyacinten
2014-10-23 10:53

Två vuxna honor, snälla svara snabbt

Hej! Har en hona på ca två-tre år som blivit ensam sedan hennes mor dog för några veckor sedan. För en vecka sedan fick jag "låna" hem en vuxen hona på två år, men hann som tur var att läsa på Internet före jag satte ihop dem och det var inte så "bara" att sätta ihop dem. Har i flera dagar satt ner dem båda en stund, i en ny bur och den ena i en liten petbox. Växlat plats på dem. Första dagarna ingen större notis men nu kan de lukta på varandra men det går så fort, de verkar inte bry sig så mycket. Hur gör jag, vågar jag släppa ihop dem och hur på bästa vis? Fungerar det får jag behålla honan jag lånat. Hon har också blivit ensam då hennes vuxna ungar är elaka mot henne. Hoppas på snabbt svar, tusen tack!!!!

Annons:
[Nikodemus]
2014-10-23 11:24
#1

Låt dom gå särade i 3 dyngn i en delad bur . Sen ska de gå att sätta ihop dom.

Anne.K
2014-10-23 12:36
#2

Att få ihop vuxna honor är riktigt riktigt svårt och i många fall tyvärr omöjligt. Gerbilhonor är väldigt revirshävdande vilket skapar ett problem.

Men det går alltid att försöka, då krävs en delad bur och byta sida på dom ett par gånger per dag. Denna proceduren bör pågå i minst ett par veckor då det handlar om vuxna honor om man ska ha en någorlunda chans att få ihop dom.

Men jag rekommenderar absolut inte att oerfarna gerbilägare försöker sig på att sätta ihop vuxna honor med varandra. Istället vill jag rekommendera att du skaffar en bebishonsa som kompis till din ensamma. Bebishonan bör helst vara runt 5-6 veckors ålder för smidigast ihopsättning.

Sedan kan du även söka efter en gammal hane då din hona är såpass hög ålder att chansen finns att hon är steril. Men detta medför en risk att det KAN bli ungar så detta är inte rekommenderat om man inte kan ta ansvar för eventuella bieffekter så som dräktighet. Så min rekommendation är iaf att skaffa en bebishona på 5-6 veckors ålder.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Hyacinten
2014-10-23 14:27
#3

Grejen är den att vi nog inte ska ha fler gerbiler men vi vill ju att den här honan ska ha en bra sista tid i livet (de blir runt 3-5 år?) Så skaffar vi en liten unge nu så står vi ju snart inför samma situation igen. Därför tyckte jag det verkade smidigt med en till äldre gerbil, och nej.. hane vet jag inte, det ska väl inte vara bra få ungar i så hög ålder. Känns inte riktigt aktuellt.

Som det är nu verkar de ju inte aggressiva mot varandra, eller är det så att de kanske plötsligt bara flyger på varandra? (Nu nosar de på varandra genom hålen i petboxen och liksom bara  .. "hejhej"… )

Få se om jag kan skapa en vägg till buren, såg ju ett kanonbra tips här på sajten till Samla plastbacken som min gerbilhona redan har.

Tack för era svar!! :-)

Hyacinten
2014-10-23 14:29
#4

Var kan man få tag på ett bra, så pass finmaskigt nät att dela buren med? Den på bilderna hade ju så stora "hål"…..

Tack igen :-)

Anne.K
2014-10-23 14:42
#5

Gerbiler blir vanligen runt 3-4 år. Äldre än så är mer ovanligt. Men ja ska ni inte fortsätta med gerbiler så är ju en ung uteslutet för då fortsätter ju processen.

Och nej det är inte bra att honan får ungar i hög ålder. Men är hon 3 år och aldrig fått ungar i sitt liv är chansen stor att hon blivit steril, därför föreslog jag en gammal hane i ungefär samma ålder som er hona.  Men det finns ju aldrig några garantier heller för att hon är steril och det är ju viktigt att vara medveten om.

Att ha sådär med en transportbur i buren är inte ett bra sätt att ha delad bur, utan gör som i den artikeln du hittade för då ser även honorna varandra och kan sniffa på varandra på ett helt annat sätt. och då brukar även deras kroppsspråk avslöja vad de känner för varandra. Men jag råder dig att ta allting väldigt långsamt och försiktigt. För även om allt verkar lugnt så när du sedan tar bort skiljegallret så kan det snabbt smälla, så när du känner att de vart i delad bur tillräckligt många dagar och inte visat tendenser till att bita varandra eller dylikt så klä in dina händer i tjocka vantar för du måste kunna vara redo att ingripa ifall de attackerar varandra. För när de anfaller så anfaller de allt som kommer i deras väg.

De nätet som finns med på bilderna tycker jag fungerar fint som skiljevägg i en delad bur.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Hyacinten
2014-10-23 15:24
#6

Tack för ett mycket utförligt och proffsigt svar, vilket bra forum detta är! :-)

Ska åka iväg och köpa nät på bygghandeln idag! Så får vi se hur detta utvecklar sig…

Annons:
ossilian
2014-10-23 16:48
#7

Hoppas ihopsättningen fungerar, även om ni kanske har oddsen emot er :( Jag har annars en änkeman på två år som visserligen fått två bebispojkar som kompisar nu. Men om du bor i södra Sverige kan han kanske vara ett alternativ som kompis till din hona. Han är väldigt snäll och trevlig, har aldrig visat minsta tendens till aggressivitet mot någon av sina tidigare och nuvarande burkompisar.

Hyacinten
2014-10-23 19:55
#8

Räknas Kumla till Södra Sverige? :-) gränsfall kanske…

Väldigt snällt erbjudande, har funderat en hel del och det lutar lite åt att lämna tillbaka gerbilhonan vi lånar. Mycket jobb för något som kanske ändå slutar illa, vore så himla tråkigt om något hände dem.. :-/

ossilian
2014-10-23 22:18
#9

Haha, nej inte för en skåning :) Förstår att du tvekar. Jag har för mig att jag sett att någon här inne annonserat efter en äldre hona som sällskap till sin gamla hane.

ossilian
2014-10-23 22:21
#10

Kan inte länka från paddan, men kolla under köpes/säljes, där är en i Varberg som har en äldre hane.

Hyacinten
2014-10-24 12:30
#11

Tack, jag ska kolla där! :-)

Disyerto
2014-10-24 22:27
#12

Annars har jag en hane på 2,5 år som jag kan tänka mig att avvara. Bor i Varberg men känner en som kanske kan hjälpa till med transport.

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

Roze4235
2014-10-27 14:00
#13

Jag satte ihop mina gerbiler efter att honans syster dött. Det gick sisådär.. Men sedan en dag så hörde jag ett väldigt konstigt ljud, det lät som en blandning av en fågel, gerbil & chinchilla.. Men ingen av djuren var det.. Ljudet kom från den tomma buren där tidigare honorna bott. Jag hade precis satt in Roze till Alvin & Muffin, när det skedde. Jag hade så länge önskat att hon skulle få sova med dem eftersom att hon inte fått göra det på länge. Men killarna bara knuffar ut henne ur boet.. Utom den här gången. Hon gick och lade sig med dem, och det gick bra! Det var precis som att Bella, Roze's döda syster, hade kommit för att skälla på Alvin & Muffin för att dem var lite "dumma" (dem var inte så dumma..) mot Roze. Och dem lyssnade på Bella. Det går superbra att ha dem ihop nu! Som P!nk sjunger.. You've gotta get up and TRY! Det kommer att gå!! Du behöver bara kämpa. Låt dem snusa på varandra UTAN något stängsel, låt dem springa tillsammans! Det kommer att gå.

Medarbetare på Twilight, Sydkorea, Tv & Musik. ♥

"You nicknamed my daughter after the loch ness monster?!"

Annons:
Hyacinten
2014-10-27 20:55
#14

Tack igen för alla råd!

Disyerto, jag har mailat till dig!

Upp till toppen
Annons: