Annons:
Etikettmat-utfodring
Läst 2660 ggr
Tinja
2014-10-17 13:51

Örter och nötter?

Vilka torkade örter kan gerbiler äta? Och vilka nötter och frön kan dom äta?

Mvh Tinja

Annons:
ulrikame
2014-10-17 16:06
#1

jag ger mina brännässla och maskrosblad i maten + undulatblandning. ringblomma är nog inte bra att ge har jag för mig. det finns nån nöt som man inte ska ge de men kommer inte på vad den heter.

ForeverEmma_
2014-10-17 17:32
#2

De nötter som jag ger mina som godis är solrosfrön, hasselnöt, mandel och började nyss med pumpakärnor

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Gerbilles
2014-10-17 19:23
#3

Solrosfrön, mandel (söt, bittermandeln är vad jag har hört giftig och bör därför undvikas), pumpafrön, sesamfrön, jordnöt, valnöt, osv. Alla frön/nötter ska såklart vara naturella, det vill säga inte saltade eller liknande! 👍

Tinja
2014-10-17 20:43
#4

Tack för hjälpen då vet jag

Mvh Tinja

Rosasocke
2014-11-06 18:00
#5

hoppas inte det här förstör din tråd, men ville inte öppna en ny för att fråga om de kan äta torkade nässlor, klöver och maskrosblad. Hittade ett fodertillskott som innehöll detta :)

ulrikame
2014-11-06 19:10
#6

klöver vet jag inte helt säkert men torkad brännässla och maskros har jag i min foderblandning

Annons:
GnagarÄlskaren1511
2016-11-20 22:37
#7

Jag har gett mina sötmandel? Dem lever än iaf ;)

Gerbilles
2016-11-21 20:57
#8

#7 Ja sötmandel är det ingen fara med! Det är bittermandeln man bör akta sig för. Ser att jag var lite otydlig förut :P

redsteinedrose
2016-12-04 18:51
#9

ta en stund och läs igenom detta. så är det enklare att veta vad du och dina djur ej ska äta.  sedan är det väldigt art specifikt efter som alla djur är olika. men dessa skall ej ges till något djur utan upphettning,. osv :)

nötter, potatis,svamp, bönor, vete måste upphettas så att de farliga ämnena neutraliseras. linfrö ska därför absolut inte ätas av människor eller djur o upphettade till en viss temp. bönor, linser osv desamma, får du därför en o-tillagad champinjon i din sallad ät den ej. många restauranger vet fortfarande inte att svampar och bönor måste upphettas. om de inte redan är för kokta. du skulle ju aldrig stoppa i dig en kantarell utan att steka den eller hur så varför skulle det vara okej att äta champinjoner.

http://www.svamp.se/se-upp-med-raa-champinjoner/

link 2 handlar om ris bönor potatis osv:

http://www.spisa.nu/3.11811/varufakta/bondbonor

Upp till toppen
Annons: