Annons:
Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 2789 ggr
MonsterX
2014-10-16 04:28

Kal nos (nosdermatit?)

Hej!

Var hos veterinären igår med min 6 månader gamla gerbiltjej, i tisdags upptäckte jag och min sambo nämligen att hon hade tappat lite päls runt nosen och att nosen var lite röd (och sårig?). Det såg ut som blod men efter att ha läst på lite så verkar det som gerbiler har rött snor/sekret vid ögon och näsa.

Min sambo ringde till veterinären direkt så vi fick en tid att komma in med henne. Vi var väl där inne ca 45 minuter och dom tittade på nosen, klämde henne lite på magen och gjorde en cytologi (undersökte sekretet med mikroskop).

Dom kunde dock inte finna några tecken på infektion och sa att det kunde bero på att hon började bli könsmogen, och att det var vanligt förekommande i den här åldern att dom drabbades av detta(nosdermatit?). Dom sa att såret borde läka av sig självt inom ett par veckor och att om det inte gör det eller blir värre så skulle vi höra av oss igen för en ev. antibiotika behandling.

Hon äter med stor aptit och är nyfiken som vanligt, enda skillnaden är som sagt att hennes nos inte ser riktigt bra ut och att hon verkar försöka antingen klia eller göra rent den ganska ofta. 

Bild på nosen:
http://goo.gl/paVaMY

Någon annan som har erfarenhet av detta? Brukar det gå tillbaka av sig självt?

Annons:
Anne.K
2014-10-16 07:47
#1

Vad har ni för typ av strö i buren? Och vad gäller nosdermatit så kan den bli riktigt svår att behandla om det låter sig bli värre. Ju tidigare man behandlar nosdermatit desto bättre ser utsikterna ut för att det ska bli bra. Vad har ni för typ av bur till gerbilerna? Nosdermatit uppkommer av antingen stress, dammigt strö eller dålig skötsel. Har ni gallerbur så kan nosen blivit sårig pga att gerbilen stått och gnagt galler. Men är detta nosdermatit så är det antibiotika som gäller.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

moawi
2014-10-16 11:34
#2

Börja med att byta spån för att se om det hjälper. Testa gärna Toa-lätt eller något annat som dammar väldigt lite. Kan vara så att er gerbil överkänslig/allergisk mot det bottenströ som ni har just nu. Lyssna också på hennes andning och se till allmäntillståndet i övrigt, det kan ju vara så att nosproblemen beror på en förkylning.

Om ni kan utesluta ovanstående kan det då vara nosdermatit orsakad av antigen bakterier eller svamp. 

När jag hade en gerbil med nosdermatit behandlade jag först med Pevaryl (då antibiotika kan, om jag förstått det rätt ur en lekmans perspektiv utan något större medicinskt  kunnande, öka svamptillväxt. Därför ville jag testa att behandla mot det först). 

Det hjälpte inte och därmed kunde jag utesluta svampinfektion. Då behandlade jag med en väldigt mild, antiseptisk salva som egentligen är till för att behandla såriga kojuver. Detta fungerade direkt och efter avslutad behandling återfick han aldrig några symptom :) Jag minns inte vad det hette nu på rak arm men jag kan absolut kolla upp det.

Jag har fått uppfattningen att nosdermatit oftast beror på bakterieinfektioner och inte svamp, men i mitt fall så ville jag först ändå testa att behandla mot det, för om det trots allt skulle ha berott på svamp, så skulle en behandling med antibiotika ev. kunna förvärra svampinfektionen.

MonsterX
2014-10-17 03:11
#3

Veterinären sa att hon inte hittade några tecken på infektion så hon sa att det skulle läka på ett par veckor och att vi skulle vara uppmärksamma på om det inte gjorde det och höra av oss isåfall, eller om det blev värre. Tänkte prova att byta strö i helgen från spån till toa-lätt. Det hela började väll egentligen med att hon busade med sin syster förra veckan och fick ett litet sår på nosen då. Så vet inte om det kliat när det läkt så att hon kliat bort pälsen och det har med det att göra? Nosen såg helt normal ut fram tills i tisdags. Hade det varit dermatit hade väll veterinären hittat tecken på infektion?

MonsterX
2014-10-22 22:11
#4

Idag var vi på återbesök efter att det blivit värre. Nosen är nu väldigt mörk och hon har tappat ytterligare päls, samt att hon kliar sig jätte mycket runt nosen.

Veterinären konstaterade denna gång nosdermatit och hon fick antibiotika (Bactrim) utskrivet i 14 dagar som hon skall få 0.07ml 2ggr/dag.

Hon var dock en riktig bråkstake till att inte vilja ta sin medicin, efter många om och men så tror vi iaf att vi lyckades men undrar om ni har några tips på hur man skall bära sig åt?

Veterinären skulle höra av sig om ca en vecka nu och höra hur det gick för henne eftersom han sa att det är ungefär 50/50 om dom svarar på behandlingen eller inte.

I övrigt är hon pigg när hon får vara ute och leka och äter bra.

Vad tror ni? Och har ni några tips?

MonsterX
2014-12-21 16:26
#5

Nu har det ju gått två månader och minst 3 veterinär besök, men fortfarande vill inte nosen bli helt bra…

När vi höll på med antibiotikan under 2 veckor så blev det bättre hela tiden, och det röda runt nosen upphörde nästintill direkt. Pälsen började komma tillbaka och allting verkade frid och fröjd. Men ca en vecka efter att vi avslutade antibiotikakuren så började det röda runt nosen komma tillbaka igen och hon började återigen att klia sig och tappa päls, vi gjorde rent nosen och smörjde enligt veterinärens instruktioner med kortison. Det blev bättre igen och pälsen började växa tillbaka IGEN men fortfarande vill inte det röda försvinna.

Hon kliar nosen jätte mycket nu igen och jag förstår inte vad det kan vara för fel?!
Vi har bytt bur, bytt strö, igår tog vi även ut sandskålen ur buren för att se om det blev bättre utan den då hon hela tiden badade nosen i sand/kastade sand på nosen.

Vi håller även på att behandla båda gerbilerna emot kvalster ifall det skulle kunna ha med det att göra.

Hon äter och dricker som vanligt och är pigg när man har henne ute ur buren så hon får springa. Då leker hon glatt med sin syster.

Upp till toppen
Annons: