Annons:
Etikettburar-inredning
Läst 2917 ggr
Cochon
2014-09-28 19:00

Sandbad?

Hej hej, behöver gerbiler ha tillgång till ett sandbad? Och om så är fallet vad ska man köpa för sand, har hört att den ska vara doftfri. Stämmer detta? Den sanden jag har hittat är Vitakraft Sandy Sandbad Chinchilla som ska funka till gerbiler också och då är min fråga, kan denna användas till gerbiler? Vilken sand använder ni? Och var köper ni den ifrån? 

Tacksam för svar. =)

//:Nanna

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
Prenova
2014-09-28 19:24
#1

Hej! Till mina gerbiler använder jag Vitakraft chinchilla sandy och det funkar riktigt bra! Jag köper den från ZooGiganten men den finns säkert på många andra ställen. Att den måste vara doftfri är inget jag hört så det är väl en smaksak skulle jag tro. :)

Cochon
2014-09-28 19:32
#2

#1 tack så mycket! =) 
motiveringen till att det skulel vara doftfritt var för om det fanns doffter i sanden kunde gerbilen lukta av det sen ocg det skulel förvirra kompisen och det kunde leda till bråk, men det är kanske bara en myt..? :S Tycker du att ditt sand luktar av något? =) (förutom sand förståss. ;) )

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Prenova
2014-09-28 19:35
#3

Det kan säkert stämma! Nej, min sand luktar inte :)

Cochon
2014-09-28 19:38
#4

#3 Ok, men då ska den ju inte vara något problem att köra på! =)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Gerbilles
2014-09-28 19:40
#5

Ja, gerbiler behöver ett sandbad eftersom det är så dom håller pälsen fin. Sanden ska bytas ungefär varje eller varannan dag beroende på hur snabbt den blir smutsig. 

Jag skulle säga att man egentligen kan använda nästan vilken sand som helst så länge den inte innehåller en massa metaller och andra konstigheter. Chinchillasand funkar finfint, använder själv det. Dock är den ju rätt dyr, så det är kanske inte det optimala om man har många gerbiler, men då finns det andra alternativ som t.ex blästersand och sandlådesand. 👍

Cochon
2014-09-28 19:59
#6

#5 Tack så mycket för svar! =) Hade ingen aning om att man skulle byta så ofta, trodde det var typ en gång i månaden som det skulle bytas. xD haha, vilken tur att man har folk att fråga då. ;) Kan man typ ta en marsvinsmatskål och ha sanden i? 
Har för tillfället bara en gerbil (nästa månad två) så det är nog ganska lungt, men var skulle man annars få tag i sand om man säger så? :S Stranden? :P :S

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
ForeverEmma_
2014-09-28 22:03
#7

Jag skulle rekommender att du köper en sån här att ha sanden i http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/00030262/ Då jag har tidigare haft hundskålar till min då småttingarna skulle kunna hoppa in och ut lätt och jag kan säga dig det är inte lite sand som skvätta ut. Så köp en sån från IKEA och ha den stående rak upp så slipper du sand i hela buren :)

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Cochon
2014-09-28 22:24
#8

#7 Haha, vilken häftig burk. ^^ Men tack tack, den ska jag absolut gå på jakt efter någon dag. :-D

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Anonym
Anonym
2014-09-29 09:57
#9

Jag använder chinchila sand till mina

ulrikame
2014-09-29 16:24
#10

jag använder blästersand till mina och har det i en porslins ugnsform skvätts inte ut mycket alls.

Gerbilles
2014-09-29 19:34
#11

#6 Blästersand kan man bland annat köpa på Jula. Sandlådesand vet jag inte riktigt vart man kan hitta men kanske på Granngården eller liknande affärer? 😛

Chinchillasand finns ju i praktiskt taget alla djuraffärer. Jag köper "min" på bromma zoo eftersom dom har stora förpackningar (ca 5kg) till ett rätt bra pris. Har också för mig att zooplus.se/zooplus.dk har hyfsat billig chinchillasand.

Man kan nog också ta sand utifrån, alltså typ stranden, som man sedan rengör riktigt ordentligt (vet dock inte hur man skulle göra det, är inte så insatt i sandrengöring om man säger så hahah). Frågan är dock om man verkligen får ta sand bara sådär från någon strand, får en känsla av att det inte skulle vara så uppskattat… 🤪

Cochon
2014-09-29 20:20
#12

Aha, tack så jätte mycket för svar! ^^ Ska nog ta en rida till Jula eller något liknanade och leta blästersand då tror jag! :-D

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Anne.K
2014-09-30 07:36
#13

Tänk också på att sanden inte ska vara grov. Då förstörs bara pälsen när de rullar sig. Jag själv köper rådasand som säljs i säckar. Billigt och bra tycker jag. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Annons:
Cochon
2014-09-30 07:57
#14

#13 Tack tack, det hade jag inegn aning om. :-P Funkar typ finkornig blästersand? :-)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Anne.K
2014-09-30 09:15
#15

Finkornig blästersand bör fungera. Var bara noga att kontrollera så du inte köper sorten som innehåller skadliga saker. Har för mig att det är metall? Men det ska finnas blästersand som enbart är sand utan metaller eller konstigheter också.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

fluffis
2014-09-30 10:17
#16

Här är Julas blästersand:
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/tryckluftsverktyg/blasterpistoler-och-tillbehor/filtersand-for-blastring-018297/

Jag använder den till mina gerbiler och det funkar bra. Det står att det är en ren naturprodukt och den kostar 59,90 och det är ett väldigt bra pris tycker jag. Enda nackdelen är väl att säcken väger rätt mycket när man ska bära den så glöm inte att ta en vagn/kärra när du handlar 🙂

Den där fina burken från Ikea har jag försökt ha som sandburk men mina gerbiler blev så kära i den att de började sprätta in massa spån och sov i burken. Jag städade och fyllde burken med sand ett tag men gerbilerna gav sig inte så jag gav upp och lät dem ha burken som bo istället 🙂 Idag använder jag istället något liknande den här skålen med kanter som går inåt för att försvåra att sanden skvätter ut:
http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burtillbehor/skalar_vattenflaskor/matskalar/347981

Sandlådesand har jag testat men det gick inte alls. Den var fuktig och packade sig eller hur jag ska beskriva det. Även när den torkade så blev den konstig, alldeles för finkornig tror jag.

ulrikame
2014-09-30 14:31
#17

#13 vart får man tag på rådasand? och hur mycket är en säck på?

Anne.K
2014-09-30 16:32
#18

#17 jag köper mina säckar från den lokala djuraffären här i stan. En säck är på 25 kg och jag brukar betala 89 kr för en sådan säck. Och köper alltid med kornstorlek på 0,17 mm (finkornigt). Och är super nöjd. Och gerbilerna här hemma gillar sanden också. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

ulrikame
2014-09-30 17:37
#19

#18 ok . är ca 20 kr dyrare än blästersand men ska kolla med lokala djuraffärn om de kan ta hem så jag kan testa :D

Cochon
2014-10-01 08:43
#20

Tack allihopa! Nu kommer jag vara mästare på sand när jag ska ut och handla! 8-) ;-)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
Upp till toppen
Annons: