Annons:
Etikettavel-uppfödning
Läst 586 ggr
AnneN
2014-09-16 22:58

Hur stor risk för parning?

För 3 veckor sedan köpte jag 2 gerbilbebisar, de var då 6 veckor gamla och både jag och uppfödaren trodde att de båda var honor.

Nu ikväll har vi tyvärr upptäckt att vi hade fel, den ena är en hane, den andra en hona 😮

De är idag 9 veckor gamla och jag undrar om någon med erfarenhet vet om det är stor risk för att de kan ha parat sig och vara ungar på väg?

Och OM det blir ungar, hur tycker ni att vi ska hantera det? Föräldrarna är ju kullsyskon så det blir i så fall 100% inavelsgrad.

Kan tillägga att direkt vi upptäckte detta misstag har särat på dem.

Tacksam för tips och goda råd.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
moawi
2014-09-16 23:31
#1

Jag tror att risken att de hunnit para sig inte är omöjlig, men ganska liten. Det är inte ens säkert att de hunnit bli könsmogna ännu, speciellt inte hanen, och även om de skulle ha hunnit bli det så brukar de oftast inte riktigt "fatta" hur de ska göra i den åldern. 

Samma sak hände mig för ett par år sedan, men jag minns inte exakt hur gamla de ungarna var, tyvärr. Blev inga fler ungar i alla fall 😉

Skulle det trots allt bli ungar så kan du nog inte göra annat än att vänta och se. Risken är ganska stor att mamman är för ung för att förstå vad hon ska göra, kanske blir det svårt med mjölkproduktion o.s.v… Jag vet inte. Men som sagt, troligtvis och förhoppningsvis blir det inget alls 🙂

AnneN
2014-09-16 23:35
#2

#1 Tack, känner mig genast lite lugnare och fortsätter hoppas på att det inte hunnit bli någon parning.

Då gäller det bara att hitta ett nytt hem till hanen och en ny kompis till honan.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

lollynonna
2014-09-17 07:11
#3

jag lånade ut hanen till henne, och senare skickade hon bilder på alla 4 så att jag fick säga vad det var för kön. alla var hanar utom en tyckte både jag och mamma. en vecka senare sa hon att den började se ut som en hona. hon skickade bild,jag tyckte fortfarande hane. sen sa hon att den inte fått pung och att det var en tjej,men hon skickade inte nån bild. sen var de sålda,jag trodde båda gångerna att det var en hane,men inte hon. tyckte verkligen att det var en hane men hon tyckte hona och sålde den som hona.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

lollynonna
2014-09-17 07:16
#4

och jag kanske kan ta hanen,ska prata med mamma,men jag har som "regel" i min uppfödning att jag kan ta emot gerbilungar som visat sig vara fel,eller om kompisarna dör och de har svårt att hitta nytt hem tex. och det har mamma gårr med på men jag ska prata med henne :)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Tsunamis
2014-09-17 09:32
#5

Jag säger samma sak, chansen är ganska liten. Gerbiler är väldigt sega på den fronten i ung ålder speciellt syskon som vuxit upp. hade de varit 12-16 veckor eller mer hade det däremot funnits en större risk.

MvH  Tsunamis

AnneN
2014-09-17 11:59
#6

#3 - 4 Okej, jag tyckte också att båda såg ut som honor då vi kollade, men det är först nu som det tydligt syns skillnad iaf för mitt otränade öga.
Ja om du vill och får för din mamma så får hanen gärna flytta till dig 🙂
Du råkar inte ha någon lämplig hona du vill sälja som sällskap till min lilla tjej?

#5 Skönt att höra fler säga det, då kan jag slappna av lite mer och fokusera på att hitta ny kompis till henne.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Upp till toppen
Annons: