Annons:
Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 489 ggr
Prenova
9/1/14, 6:06 PM

Två frågor om gerbiler!

Jag är lite sugen på att skaffa två stycken gerbiler i framtiden och har några frågor som jag inte lyckats hitta något rakt svar på och hoppas att någon här kan vara till hjälp!

1. Hur mycket tid lägger ni på era gerbiler dagligen, kräver de mycket?

2. Kan man ha ett s.k gerbilarium fastän där är galler där uppe eller borde jag totalt skrota den idèn? Har hört att ett akvarium är det bästa, men tycker inte att det är så snyggt, verkar svårt och bygga nättak och stör mig på att man då måste lyfta på hela taket varje gång man ska göra någonting (ifallafall på de bilder jag har sett).

Annons:
ForeverEmma_
9/1/14, 7:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

1. Dem tar inte upp en massa tid. Jag har då 4st gerbiler i två burar så har två i varje bur. Så 20min på morgonen, sen kanske 10/15min när jag kommer hem från skolan för att kolla hur mycket dem har stökat och fixa det dem har röjt till med, sen fram mot kvällen släpper jag ut mina och då är dem ute 15min var så 1 timme bara släppa ut och sen 20min till innan jag går och lägger mig för att fixa sysselsättning för dem till kvällen. 

Så det tar nästan 2 timmar för min om man bara räknar det man måste göra varje dag. Sen är man ju där och gullar och lite sånt med dem så mycket man kan.

2. Nej, du ska inte ta ett s.k gerbilarium. Dem är inte bra. Och ingen annan galler bur ska du köpa heller. 

Angående taket till akvarium så kan man bygga ett två delat tak som man öppnar en större del av det (kolla min bild), det taket behöver man bara ta bort helt om man ska städa akvariumet.

Sen finns det ju 130L samla låder man kan köpa på IKEA, dock så föredrar jag akvarium då jag har en gerbil som tuggar på taket till samla lådan

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Whippetgerbilen
9/2/14, 5:10 PM
#2

1. Nej dom kräver väldigt lite av min tid faktiskt😇. Har 4 st och jag brukar titta till dom varje dag och så får dom rastas 30 min till kanske 1 timme. En utav mina gerbiler brukar jag ha på axeln och gosa med. Dom andra uppstattar inte så jättemycket uppmärksamhet men dom gillar rasthagen👍.

2. Akvarium är det absolut bästa. Det där gerbilariumet är inget bra alternativ. Har sett bilder från det när typ halva spånet låg på golvet… Och galler är inte bra för gerbiler. Köp akvarium istället där du kan ha mycket spån i!

Dogs is my world ♥

Prenova
9/2/14, 8:14 PM
#3

Tack så mycket för svaren, de hjälpte mig verkligen! 😃

Upp till toppen
Annons: