Annons:
Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 478 ggr
Crest
8/26/14, 5:41 PM

Tumör på doftkörteln

Hej!

Upptäckte att en av mina gerbiler har vad som ser ut att vara en tumör på doftkörteln 😕. Vad jag har förstått är detta ganska vanligt bland hanar. Undrar därför hur det är med möjlighet till operation? Brukar de vara lyckade eller finns det stor risk att geriblen inte klarar av det (t.o.m. sövningen är ju väldigt riskabel)? Vad ska man göra? Han är 1,5 år lite drygt.

Annons:
Olivia_I
8/26/14, 6:48 PM
#1

Jag hade också en hane som fick en tumör. Först började den blöda (typ som ett sår) Iallafall, han blev väldigt tjock och när han markerade revir så kom det endast blod. Efter ett par dagar så avled han. R.I.P Guldis :( (han vart en guldig ökenråtta  och jag var ganska ung därför namnet Guldis xD Väldigt originellt namn :P )

~Joja my rabbit~ ❤️
~Kaniner~ ❤️

Anne.K
8/26/14, 7:18 PM
#2

En operation kan vara lyckad. Har en gammal köpare som fick tumör på Doftkörteln på sin gerbil och opererade gerbilen i göteborg på blå stjärnan med lyckat resultat. Och idag mår gerbilen bra så vitt jag vet :). Självklart är det riskabelt. Men en gerbil som har många år kvar så kan det eventuellt vara värt risken att ge gerbilen den chansen. Är det en gerbil från mig som fått tumör eller någon du köpt på annat håll? Om det är från mig så vill jag veta så att jag kan dokumentera det för mitt avelsarbete.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Crest
8/26/14, 8:11 PM
#3

Nej han kommer från en annan uppfödare. Nu verkar det även som om tumören spruckit (blivit uppbiten?), han är blodig på magen. Ska tvätta rent såret, men finns det något annat man kan göra? Tänkte om det är bra att sätta honom i en lite mindre bur så han får lugn och ro, eller är det bättre att låta honom vara kvar med kompisen?

Kanske kan vara värt ett försök med operation då (har du någon aning om hur mycket det kostar på ett ungefär?), har dock läst om flera andra som inte klarat operation utan dött strax efteråt. Men skulle kännas väldigt tråkigt att behöva avliva honom när han är så pass ung.

Anne.K
8/27/14, 11:05 AM
#4

Om tumören gått sönder självmant så handlar det troligen om en elakartad tumör. Dessa brukar sprida sig fort och växa även i storlek ganska snabbt.

Hur snabbt har du sett denna tumören växa?

Jag skulle vilja råda dig att ta han till veterinär (smådjurskunnig) och få vidare råd där. Gerbilen har förmodligen ont.

Jag tycker att han ska få vara kvar med kompisen.

Kostnaden för operationen som personen jag nämnde genomförde kostade 3000 kr om jag minns rätt. Så det är ju en slant. Så du får helt enkelt överväga hur du vill göra. Samt ta kontakt med kunnig smådjursveterinär som kan ge dig råd i vad du har för alternativ för gerbilens framtid.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Upp till toppen
Annons: