Annons:
Etikettbeteende-temperament
Läst 840 ggr
Cindy S
8/17/14, 3:39 PM

Gerbiler vs hamster : kissande utanför bur

Brukar gerbiler kissa mer eller mindre än hamstrar utanför buren? Jag har haft en guldhamster som jag inte tror kissade på mig, och var rumsren nog att bara kissa i lekhage och bur(vad jag vet). Hur är det med gerbiler? Beror det på kön(att hanar revirmarkerar, stänker etc etc)?

Jag kommer att skaffa mig hamster(rar) nu i höst men funderar på gerbiler vid ett senare tillfälle.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
Gerbilles
8/17/14, 4:41 PM
#1

Jag har både gerbiler och (guld)hamster här hemma och skulle inte säga att det är någon större skillnad, båda arterna kissar ungefär lika mycket när dom är ute och rastas och det är även väldigt sällan någon av dom gör det enligt mig. Hamstrars kiss luktar dock tusen gånger mer än gerbilers, gerbilernas är praktiskt taget helt doftfritt.

ForeverEmma_
8/17/14, 7:43 PM
#2

Jag har aldrig haft hamster utan bara gerbiler och mina har inte kissat alls mycket ute. Det är bara en av mina 4 som jag har här hemma som brukar kissa utanför buren när dem rastas. Men då är det bara en lite kisspöl

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Tsunamis
8/18/14, 11:16 AM
#3

Gerbiler är ökendjur och kissar en droppe i taget och inte särskilt ofta. Dessutom som ovan i #1 säger så är det i stort sett doftfritt (fast bebis-kiss kan lukta lite)

MvH  Tsunamis

Cindy S
8/18/14, 11:20 AM
#4

Det var ju bra att höra.

Om man ändå hade bättre ställt och hade råd med alla djur man vill ha. Lite omöjlig dröm.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

lollynonna
8/19/14, 11:06 AM
#5

ja bebiskiss luktar fruktansvärt illa!🤮 en liten gerbil som var 4 veckor kissade i min hand och av någon anledning luktade jag på det. höll på att spy haha. men mina gerbiler kissar nästan inte alls utanför buren.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

BlackandBlue
8/19/14, 3:42 PM
#6

mina hamstrar har aldrig kissat i knät eller liknande den enda gången de kissar utanför buren är i sandbadet i rasthagen som är till för att kissas i!

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Annons:
Wellcraft
8/19/14, 4:03 PM
#7

Hamstrar är också ökendjur med i stort sett luktfritt kiss.
Alla mina hamstrar (haft en del) har varit väldigt rumsrena, jag ställer alltid ut en liten sandlåda utanför buren så kissar dem där.

edit, pratar om guldhamster då.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Tsunamis
8/20/14, 9:30 AM
#8

#7 Guldhamstrar är inte ökendjur… det är inte särskilt mycket öken i turkiet och syrien.

MvH  Tsunamis

[[tjattehonung]]
8/20/14, 1:44 PM
#9

Mina gerbiler kissar väldigt mycket när de är ute, men min hamster gör ďett nästan aldrig…å andra sidan så luktar hamstrns kiss mkt mer än gerbilernas

tilde.wahlgren
8/25/14, 7:53 PM
#10

#8 har för mig att de är det rätta mig om jag har fel

                                         Hjärta SVEA Hjärta 

tilde.wahlgren
8/25/14, 7:54 PM
#11

Alltså att de är ökendjur då

                                         Hjärta SVEA Hjärta 

Anne.K
8/26/14, 10:55 AM
#12

Guldhamstern har sitt ursprung från den syriska öknen, så med andra ord ökendjur.

Men cambells (dvärghamsterart) har sitt ursprung på stäpperna längs kazakstan, mongoliet och kina. Så stäppdjur.

Vintervit dvärghamster har också sitt ursprung på stäpperna vid sibirien.

Kinesisk dvärghamster har sitt ursprung i bla. kina. Men hur deras vilda levnadsmiljö ser ut har jag ingen koll på. 

Roborovski dvärghamster lever i vilt tillstånd i mongoliets och kinas öknar. så ökendjur.

Detta är vad jag vet iaf. sedan får de som är mer insatta i de olika hamsterarterna eventuellt rätta mig :P .

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Gerbilles
8/26/14, 7:34 PM
#13

Skulle själv definitivt inte kalla hamstrars kiss för luktfritt, nä usch och fy vad det luktar om det! 🤮

Annons:
Upp till toppen
Annons: