Annons:
Etikettbilder-berättelser
Läst 609 ggr
ForeverEmma_
2014-07-31 11:03

Morr!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ursäkta långt inlägg hoppas någon orkar läsa. Har en fråga i slutet.

Jaha, då under natten (förmodligen nu på morgonen) har Kardemumma tuggat hål i burlockets tak. Stort MOOORRRR på henne!

Den lilla filuren hade rymt också! Efter att jag hade varit på toa (hade till och med lämnat dörren öppen) går jag och bara gör en liten snabbkoll hur mycket dem har tuggat under natten (kartonger å sånt). Då upptäcker jag hålet i locket. Öppnar det snabbt som attan och börjar gräva i spånet för att se så ingen har rymt. Tror ni inte att jag bara hittar en av gerbilerna då! Men då hör jag ett swich och vänder mig om och hinner precis se vart Kardemumma är. Jag stänger min dörr till mitt sovrum snabbt och springer ner för trappan för att få hjälp att fånga in henne av någon av mina föräldrar. Pappa kommer till undersättning och hjälper mig. Efter säkert 10 min lyckas vi få tag på henne genom att lura in henne i en kartong. Jag lockar fram hennes burkompis Wilda och släpper ner Kardemumma framför henne, mest bara för att få en liten uppfattning hur länge kardemumma har varit utanför buren. Som tur så går allt bra mellan Wilda och Kardemumma. Tror att Wilda inte upptäckte att hon var borta för än jag väckte henne när jag grävde runt i buren xD

Men Kardemumma föll/hoppa eller vad hon gjorde en ganska bra bit ner till golvet. Buren är runt 120cm högt upp från golvet. Men kan det vara så att hon kan ha klarat sig utan några skador alls? 

Kollade igenom henne lite snabbt innan jag stoppade tillbaka henne i buren. Hon var så stressad så ville inte göra en super noggrann koll då, utan ska göra den i eftermiddag när hon verkligen har lugnat ner sig.  Men det fanns inget blod någonstans på pälsen och det fanns inget blod någonstans på golvet heller.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Annons:
ForeverEmma_
2014-07-31 11:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Så här högt upp från golvet var är det

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

thea_thea
2014-07-31 11:51
#2

Kolla igenom henne igen och om du märker något konstigt ta henne till vet. Eller det är vad jag skulle göra! En av mina balanserade och tja, han var inte så duktig på det! Dock var det mycket lägre än det Kardemumma hoppade. Så som sagt, kolla henne igen och se så hon inte haltar i någon av gångartena eller vad man ska kalla det.

[ZorroKanin]
2014-07-31 19:27
#3

Min gerbil är på ett ungefär lika högt upp och smet alltid innan jag skaffade en ny bur. hon klarade fallet hur bra som helst, tror nästan hon ville upp igen sen då hon alltid satt under buren 😃😉

Disyerto
2014-07-31 20:01
#4

Jag skulle gissa på att hon har tagit sig ned i steg via de sakerna och lådorna som är placerade jämte akvariet.

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

panini
2014-08-01 13:17
#5

Samma sak hände mig! Vaknade på morgonen och ser en liten gerbil springa på golvet, och sen försvinna. Går och kollar igenom alla burarna och ser att det var en av honorna som tuggat sönder nätet i locket. Hon har alltså ramlat ner 2m från akvariet till golvet. Tog mig mer än 45min (med hjälp av mamma) att få fatt i henne. Kollar igenom henne och såg ingenting som skulle tyda på att hon var skadad, kollade munnen också, för hon kan ju ha skärt eller stuckit sig på det hårda nätet. Men ingenting, och då har hon endån fallit 2m.. Så jag fick bygga ett helt nytt lock till buren med hårdare nät (kommer aldrig att använda det andra nätet igen, ser ut att vara samma nät som du har) och ingen har tuggat sönder något mer lock än sålänge. :)

panini
2014-08-01 13:19
#6

Kom även en timme för sen till skolan, och mina lärare var INTE glada. Visade ingen empati för mig som har jagat en gerbil hela morgonen ;P

Annons:
thea_thea
2014-08-01 16:20
#7

#7 😃 Dumma lärare! Vad skulle dom sagt om en lärares barn hade rymt och fallit 2 m? 😛

ForeverEmma_
2014-08-01 17:31
#8

Hahaha ser att fler här har små rymmare. Men Kardemumma mår i alla fall bra. Städade deras bur idag och då fick hon och hennes kompis sin månads hälsoundersökning och hon mådde fint hon. Så hon har haft tur den lilla rymmaren. Mindre spån har dem fått i buren också så förhoppningsvis tuggar hon inte sönder näten som jag ska fixa imorgon (har ett extra lock). Men om hon gör det så gör jag som dig #6 letar efter ett hådare nät. 

#4 Gissar också att hon har gjort det. 

#6 kommer du ihåg vart du köpte det hådare nätet?

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

panini
2014-08-01 18:22
#9

#7 Hahah exakt! :P

#8 På PoG Woody. (Vet inte om det finns på fler ställen här i landet..)

ulrikame
2014-08-02 14:04
#10

en av mina har lyckats smita två ggr varav en gång när jag glömt lägga på locket när jag lade mig. den rackarn har varje gång verkat piggare efter rymningarna än några dar innan så nu aktiverar jag de än mer i hagen ;)…

gör det dock inte nu när jag har ca 29 grader i lägenheten då jag tror det är svalare för de i akvariet för tillfället…

Gerbilles
2014-08-04 19:43
#11

Har också varit med om att gerbiler gnager sönder nätet, men jag har som tur är lyckats stoppa dom i tid innan dom gnagde ett tillräckligt stort hål för att kunna pressa sig igenom och rymma. Slipper dock gnag i locket nu när jag har skaffat ett starkare nät som jag hör för mig var till för att hålla borta vilda råttor (hade innan något som liknade det du har). 👍

ForeverEmma_
2014-08-05 18:38
#12

Har fått en känsla att jag kommer få köpa ett starkare för hon har varit på det igen -.- Dock inget hål än. Men har löst det med att sätta fast en såndär hagegaller där hon tuggar som sitter där bara på nätterna och sen lägger jag galler utan på locket som extra skydd.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Upp till toppen
Annons: