Annons:
Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 905 ggr
The Animallovers!!!
2014-07-23 13:18

Hanar eller honor?

Hejsan! Jag har läst att hanar kan vara något lugnare och är lite lättare att få tama än honor, stämmer det? Men å andra sidan så kan ju hanar få sån böld på Doftkörteln. Om jag nu får skaffa gerbiler vad är bäst? Jag vill ju helst ha hanar men jag vill ju inte att dem ska få böld och kanske dö! Ska man ta honor för att inte riskera att få bölder på hanarna? Är det vanligt att dem får sån här böld ens?

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

Annons:
[VampireGirlElvira]1
2014-07-23 13:47
#1

Jag har två honor, så jag vet tyvärr inte om hanar är bättre än honor. Så någon annan kanske vet bättre än mig. :)

Prickbarnet
2014-07-23 13:53
#2

Jag har inte haft några honor själv än men har läst att hanar är lite lugnare. Har också sett trådar och så här på gif att det är andra hanar som fått doftkörteltumör när de blir äldre. 

Anledningen till att jag ville ha hanar först var för att de brukar vara lättare med ihopsättning än honor, så då ville jag ha hanar först ifall jag skulle behöva ha gerbilerna i delad bur. Hade två ungar och en 2 årig hane i delad bur för några veckor sen och det gick jättebra, efter första dygnet så sov dom bredvid varandra med gallret mellan :)

Anne.K
2014-07-23 16:39
#3

Min erfarenhet är att det inte skiljer sig nämnvärt mellan hanar och honor som sällskapsdjur. Även honor kan drabbas av tumörer fast i äggstockarna tex. Om du vill ha ökad chans för tumörfria gerbiler så är det bara att ta kontakt med uppfödare som du tycker verkar intressanta och helt enkel fråga om deras avelslinjer och hur det sett ut gällande tumörer. Ju färre tumörer som funnits i en linje desto högre chans är det att gerbilerna du köper ur den linjen slipper insjukna. :) Så kontakta olika uppfödare och ta reda på så mycket du kan om deras avel och linjer :).

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

The Animallovers!!!
2014-07-24 09:48
#4

Okej, tack för svaren! Men om jag nu får skaffa gerbiler och jag då skaffar två hanar, behöver man gå runt och vara orolig att dem kommer på tumör då?:(

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

Prickbarnet
2014-07-24 10:33
#5

#4 jag tycker inte du ska vara orolig. om gerbilerna kommer från en uppfödare är det ju mindre risk också att de ska få tumör :)

The Animallovers!!!
2014-07-25 11:22
#6

Ok, tack för svaren! Jag blev lite orolig där ett tag för jag har ju hela tiden varit inne på att skaffa hanar!:)

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

Annons:
BettaSplendens
2014-07-26 01:25
#7

Jag har både hanar och honor, märker faktiskt ingen skillnad alls. Hade en hane som var ovanligt lugn men gissar på att har med individen att göra.

Blåis
2014-07-29 17:23
#8

jag har haft både och , jag tycker inte att det är någon  skillnad all. det enda som förändrar gerbilerna är hur du hanterar dom, både hanar och honor kan bli lika gosiga :D

CalippoTwisterTulo
2014-08-05 13:26
#9

Jag har bara haft hanar, men bara två av åtta av dem har fått tumörer, och endast en av de två fick det på doftkötlen;) den andra fick det runt ögat, men det var i gammal ålder de fick det, de har faktiskt varit mina äldsta jag har haft även om de är de "sjukaste" jag har haft.. ♥️ R.I.P Bitis och Nosis. ♥️

CalippoTwisterTulo
2014-08-05 13:27
#10

Så du behöver inte oroa dig tycker jag! 💫

The Animallovers!!!
2014-08-06 15:38
#11

Vad bra:)

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

Athelas
2014-08-06 15:58
#12

jag har både honor och hanar, och tycker inte att det är någon skillnad mellan honor och hanar. jag har aldrig haft någon doftkörteltumör dä emot har jag haft flertalet äggstockssystor

Med Vänliga Hälsningar Åsa och Djuren, http://athelas.cybersite.se/

The Animallovers!!!
2014-08-06 16:03
#13

Okej! :)

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

Annons:
Upp till toppen
Annons: