Annons:
Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 559 ggr
loas27
4/15/14, 10:52 PM

Ensam gerbil.

Skurt är nu ensam i buren då Buzz har gått bort. Han har också blivit bitigare av sig sen det hände och inte alls lika tam. Så jag undrar vad jag ska göra. Jag vet att de inte ska vara ensamma, men det ska också vara väldigt svårt att introducera nya kompisar till gerbiler. Så jag är lite i ett dilemma just nu. Har ni några tips på vad man kan göra?

Annons:
Anne.K
4/16/14, 6:50 AM
#1

Är det en hane så är det oftast ganska lätt att introducera en 6 veckors hane. Så om du vill fortsätta med gerbiler så rekommenderar jag att du skaffar en 6 veckors hane till din nuvarande hane :).

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[postmortum91]
4/16/14, 4:56 PM
#2

Hur ska han introducera dem på bästa sätt då?

Anne.K
4/16/14, 5:25 PM
#3

Med delad bur metoden brukar vara den säkraste sättet att introducera gerbiler på. 

Då delar man av ett akvarium/plastback med galler/nät och gerbilerna får sitta på var sin sida om detta. Man byter då plats på dom ca 3 gånger per dag (brukar jag köra på), detta för att de ska bekanta sig med varandras dofter, samt börja lukta likadant. Hur länge man kör denna metod beror på gerbilerna. En del blir vänner redan samma dag, medans andra kräver introducering i fler dagar. Det gäller att lära känna gerbilernas kroppspråk så man vet när man ska testa att släppa ihop dom. 

(Om man inte har möjlighet att dela av akvarium/plastback - så kan man ställa in överdel av en gallerbur i sitt akvarie som man använder istället. Och gör likadant här, att man byter plats på gerbilerna).

När de ska släppas samman är det viktigt att det görs i samma bur som man gjort introduktionen i, för där har dom nu deras gemensamma dofter. Tar man de på en neutral yta efter att ha kört denna metod så kan man riskera att förstöra introduktionen. Gerbiler går väldigt mycket efter doft när de identifierar andra gerbiler.

När ihopsläppet fungerar bra, så är det kritiskt att man vakar över gerbilerna under några timmar, för ibland kan de vara luriga och rätt som det är händer något och de ryker ihop, så ha en tjock vante till hands så att du snabbt kan sära på gerbilerna om bråk uppstår är bra.

Sover de ihop, så brukar läget vara grönt och man kan koppla av :).

Nu blev det lite snabbt och slarvigt förklarat, men skulle något vara oklart så är det bara fråga.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[postmortum91]
4/16/14, 7:54 PM
#4

#3 Okej, tack för tipset. Jag är vän med honom så jag tänkte fråga lite jag med eftersom jag är gudmor till gerbilen som vi pratar om ;)

loas27
4/16/14, 8:44 PM
#5

Tack så mycket för tipset! Kan man introducera två stycken samtidigt, eller är det bara en som gäller? Funkar det lika bra från djuraffär som uppfödare?

Anne.K
4/16/14, 8:52 PM
#6

#4 hehe, gudmor ;) låter kul!

#5 Ja man kan ta 2 hanungar också om man vill, det brukar sällan va några större problem. Men tänk i så fall på att när det är dags för ihopsläppet att du tar en unge i taget för att det inte ska bli för mycket för din vuxna hane, för blir det för stimmigt av att träffa båda samtidigt så kan det slå lite fel. Så det bästa är att ta en i taget. När det verkar va problemfritt med första ungen, efter sådär 10-15 minuter, så kan man släppa in den andra ungen (flytta dock bort den första ungen först så att de får träffas på tu man hand även de). Och efter 10-15 minuter och det fungerar även bra med den andra bebisen då kan du släppa in båda samtidigt och hålla koll. :)

Jag rekommenderar självklart att du vänder dig till en seriös uppfödare så att du verkligen får rätt kön på ungarna, samt att du även får rätt ålder. Tyvärr händer det att i djuraffärer så kan man få ungar i fel ålder samt olika kön då de inte alltid har vidare koll. Så en seriös uppfödare is the way to go, om det ska lyckas så bra som möjligt att allt blir rätt. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Annons:
ks.gerbil
4/16/14, 10:26 PM
#7

det är alltid bäst med uppfödare, man kan då vara säker på att ungen/ungarna är i rätt ålder, att dem fötts upp på ett bra sätt med bra och friska föräldrar. man ska försöka undvika djuraffär så mycket så möjligt. om det verkligen inte skulle gå att få tag på en uppfödare så kan man väl köpa från djuraffär. om du gör, ställ jätte många frågor, försök få reda på så mycket så möjligt om ungarna, var dem kommer ifrån, hur duktiga dem som jobbar där är o.s.v.

Gerbil-hemsidan hittar du R

[postmortum91]
4/16/14, 10:32 PM
#8

#5 Tycker också du ska köra på uppfödare den här gången eftersom Skurt blivit jättebitig av sig, om du köper från uppfödare så är ju chansen mycket mycket större att du får en tam unge med en gång.

ks.gerbil
4/16/14, 10:36 PM
#9

#9 det är också ett plus med att köpa från uppfödare! 🙂

Gerbil-hemsidan hittar du R

loas27
4/16/14, 10:38 PM
#10

Okej, känner mig mycket säkrare på det hela nu, tack så jättemycket.:). När vi ändå är inne på det, har ni någon koll på bra uppfödare i närheten av Karlstad, eller iaf i Värmland?

[postmortum91]
4/17/14, 2:06 AM
#11

Går bra runt Örebro också :)

Anne.K
4/17/14, 5:57 AM
#12

Känner tyvärr inte till några uppfödare däromkring. De närmsta för er hade varit de två som finns i västerås men ingen av dom har ungar nu eller ens är aktiva med gerbiler i dagsläget. Men med hjälp av djurtransport sidor så kan ni även kolla med uppfödare som bor längre bort då transport sällan brukar vara några större problem. Det finns uppfödarlista här på forumet. Sedan finns det uppfödar lista på Svenska hamsterföreningen med gerbilsektions sida (SHF). Och så finns det uppfödarlista på Svenska gerbilföreningens sida. Så det är bara kolla runt och ta kontakt med de uppfödare ni tycker verkar intressanta. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

loas27
4/17/14, 2:08 PM
#13

Okej, tackar så mycket! Jag får kika omkring lite och hitta någon bra lösning på det. : )

Annons:
emsyzz
4/23/14, 9:50 PM
#14

Våra två honor bråkade så mycket att de höll på att skadas. Ibland fick det ena inte äta alls och blev mager. Vi delade på dem ett tag så den ena fick äta upp sig innan vi släppte ihop dem igen men det blev bara mer bråk. Vi fortsatte så några gånger innan vi gav upp. Dom ska vara systrar men de är varandras totala motsats i storlek, kroppsform och färg så jag vet inte… Nu bor de i en varsitt akvarium och det funkar bra. De ena råttan tyckte det var jobbigt att vara ensam till en början. Hon blev deprimerad i några veckor men nu har hon vant sig. Så båda lever ensamma nu och det funkar bra. Kanske är det samma med din gerbil, att den vänjer sig efter ett tag.

[postmortum91]
4/24/14, 12:44 AM
#15

#14 Fast den här gerbilen blev ju ohanterbar efter att hans bror dog. Ägaren kan inte bära upp honom längre utan att han biter hål på honom. Därför får kan ju inte direkt någon "närhet" någonstans ifrån, så en gerbilkompis tycker iallafall jag är nödvändig.

Anne.K
4/24/14, 7:24 AM
#16

#14 som #15 säger så ska gerbiler ha burkamrater. Det är enligt mig dumt att tvinga gerbiler leva ensamma om man kan skaffa kompisar till dom. De är utpräglade flockdjur och en människa kan inte förse en gerbil med den sällskap som en artfrände kan. #14 sedan gjorde du tyvärr lite galet med dina gerbiler då du sära på dom en period. Särar man på vuxna gerbiler så glömmer dom bort varandra efter någon dag och då är det nästintill omöjligt att få ihop dom igen. Du skulle istället matat den smala gerbilen lite extra medans du haft den större ute på rastning. På det viset hade du inte behövt sära på systrarna. Men nu är det gjort och de kommer inte kunna bo med varandra igen. Men nu vet du till en eventuell nästa gång.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Anne.K
4/24/14, 7:28 AM
#17

#14 oj läste lite slarvigt. Du skrev att de bråkade innan du särade. Och ja då var det bra att du sära. För håller de på att skada varandra så vill dom inte bo med varandra. Men då skulle du istället skaffat dom var sin honunge runt 5-6 veckors ålder så att de slipper vara ensamma.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Upp till toppen
Annons: