Annons:
Etikettgenetik-färger
Läst 1218 ggr
moawi
1/11/14, 3:42 PM

Mosaic och chimera

Någon som vet mer om dessa två (gissningsvis) genetiska mutationer? Hur som helst är de döfräcka 😍 Speciellt chimeras, kolla de första bilderna i galleriet!

Men jag förstår inte helt vad mosaic innebär? Är det samma som dark patching fast tillsammans med vitteckning? Eller är det något annat som skiljer dark patching och mosaic åt?

Annons:
Tsunamis
1/11/14, 7:36 PM
#1

"Both mosaics and chimeras are individuals with two genetic­ally distinct populations of cells. The difference between them is that in a mosaic the different types both arise from the same fertilised egg, whereas a chimera comes from more than one. In fact, in some cases a chimera is a pair of twins that has fused into a single person" http://www.forteantimes.com/strangedays/science/2368/chimeras_and_mosaics.html Letade efter en gerbilartikel jag kom ihåg det ifrån men hittade denna istället. Principen är samma. Dark patch är en form av mosaic japp.

MvH  Tsunamis

moawi
1/11/14, 7:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jo jag läste om hur det fungerar med cellerna :) Och också att en person med ett transplanterat organ kan ses som en chimera eftersom denne då har två olika sorters celler i sin kropp med varsin sorts genuppsättning… nåt sånt, om jag förstod det rätt 😛

Men vad är den utseendemässiga skillnaden tro? Att chimeras får en sköldpaddsteckning medan mosaics får fläckar över till synes slumpmässiga mönster på kroppen, i en annan (oftast mörkare) färg än basfärgen? Skillnaden mellan mosaic och dark patched borde i så fall vara att dark patched oftast bara har en mörk fläck på kroppen. 

Men både chimera och mosaic är då slumpmässiga mutationer och inget som går att avla vidare på?

Bilden (skärmavbild från Egerbil): En chimera 😍

Tsunamis
1/11/14, 11:15 PM
#3

Ingen av dem följer ett bestämt mönster förutom att just dp är en variant av mosaic. Men även där går det inte bestämma fläckens storlek eller placering. Avlar man dp så är resultatet svårt att förutspå den kan hoppa ett par generationer och är inte lätta att få fram dvs. Chimeras går inte att återskapa alls genom avel tyvärr. Just pga det är två slumpade ägg som förenats i en och samma individ. Så det händer 1 på miljonen eller liknande höga siffror.

MvH  Tsunamis

moawi
1/12/14, 12:11 AM
#4

#3 Åh vad synd att de inte går att avla fram. Men större chans än att vinna på lotto i alla fall så jag ger inte upp! ;)

Anne.K
1/12/14, 8:32 AM
#5

Men åh detta var spännande att läsa :). Vad häftiga chimeras ser ut. Synd att dom bara kommer fram av slumpen.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Gerbilles
1/12/14, 2:31 PM
#6

Åh, jag som är så svag för sköldpaddsfärgade katter kunde självklart inte motstå dessa! Chimeran… 😍

Lite synd att det inte går att avla på dock, men det gör ju dom lite extra speciella. 🙂

Annons:
moawi
1/12/14, 11:11 PM
#7

Ska viga mitt liv åt detta nu…

VILL HA 💔

lollynonna
4/22/14, 9:16 PM
#8

Puttar denna, de är så häftiga😍

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Upp till toppen
Annons: