Annons:
Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 1391 ggr
Lakrits_99
2012-04-16 18:51

Hjälp :(

Jag köpte tre gerbiler för ca en månad sen och de var superpigga och glada, Zingo, piff och twix. Men idag så tittade jag i buren och alla var normala, förutom Zingo. Jag lyfte på honom och han var kall, hade ingen balans, åt jätte sakta och supersmal. Efter cirka 20 sekunder somnade han i min hand. Jag föröskte mata han med solrosfrön eftersom att det innehåller fett. Dagen innan var han helt normal och supersprallig, men nu är han så här.

Jag hade ett par gerbiler för ett år sedan som dog av samma sak. När jag kom in till buren så låg en av dem där, dagen efter den andra med samma symtom som Zingo nu. Är det någon som vet varför i hela världen det blir så här? Två gerbiler har gått bort och snart tre Gråter

Annons:
Clariiz
2012-04-16 18:56
#1

Låter som mina första gerbiler. De dog strax efter att jag fått hem dem. Alla exakt likadant.
Mina blev super tufsiga och som förlamade i hela kroppen. De gick från superpigga till helt lealösa på ingen tid alls.

Jag gissar på att det var något genetiskt fel på dem då de kom från djuraffär som tagit in från grossist. För skötte de gerbilerna på exakt samma sätt som jag sköter mina idag.
Ångrar dock att jag inte skickade iväg dem till obduktion. Så det skulle jag absolut rekommendera dig!

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Lakrits_99
2012-04-16 19:15
#2

Nu finns det inte alls mycket liv kvar i han. Han rör sig inte och andas långsamt. Det finns inte mycket att göra nu så…Rynkar på näsan

Clariiz
2012-04-16 19:37
#3

Du skulle jag direkt åka till en veterinär för Avlivning och sedan be dem att skicka honom till obduktion. Inte snällt att låta dem själv dö. Jag vet själv hur mycket mina led.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Sylwanin
2014-11-17 18:20
#4

Ja vad är detta egentligen…. detta hände min andra gerbil för ett tag sen och han fick avlivas, och nu sitter jag här igen med en gerbil som har samma symptom. Försöker få honom varm och sitter med en värmedyna runt honom. Hittade honom för ca 30 min sen såhär, iskall, jättemager, tuffsig päls och noll balans och stängda ögon. Såhär var han inte när jag kollade till honom sist

Varma hälsningar

Cochon
2014-11-17 19:55
#5

Sätter ett tassavtryck och håller tummarna för att din, Sylwanin, lilla stackare.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Iselinka
2014-11-17 20:28
#6

Har du din gerbilbur nära wifi-spel eller trådlöst internet routern?

Det är farligt, och kan även förorsaka plötslig spädbarnsdöd

Annons:
Iselinka
2014-11-17 20:30
#7

Om baksidan av kyl och frys står intill väggen i rummet bredvid får du samma effekt, det är inte bra alls

Sylwanin
2014-11-17 21:03
#8

#6/#7 Har mina djur inne i mitt rum, och jag har dom inte nära varken kylskåp eller routern. Wifi-spel hmm.. vet inte riktigt vad du menar. Han fick tillbaka en hel del energi och kunde inte sitta stilla längre, gav honom lite majs och lite kokt pasta bla och det försökte han äta så det känns jättebra. Hoppas på att han inte blir sämre för då åker jag in till vet. direkt.. :(

Varma hälsningar

Iselinka
2014-11-17 23:03
#9

Hmm, då vet jag inte vad det kan vara.

Om det finns en "life" affär där du bor, så kan du köpa lite maca-rot pulver och ge honom.. Blanda det i vatten och kok det på låg värme en stund. När det blir kallt kan du ha det i vattenflaskan. Det har en mild smak av rotfrukt och hjälper mot utmattning, och är en vitaminrik rot. Människor tar det när man har kronisk utmattningssyndrom.

.javascript:nicTemp();

Sylwanin
2014-11-17 23:55
#10

#9 Oj tack så mycket för tipset, hade ingen aning om det! Jag har en lifebutik nära mig så jag ska absolut ta mig dit imorgon! Mina två allra första gerbiler fick tumörer och det hjälpte jättebra med aloe vera juice. Badda lite och låta dem dricka en droppe. Det kanske hade varit en grej att testa lillkillen här hemma tänker jag nu.. Kan lika väl vara tumörer som hastigt gjort honom mager, men jag hoppas verkligen inte det. Han verkar hur som helst må bättre, balansen och kroppsvärmen är tillbaka och han blundar inte hela tiden.

Varma hälsningar

Upp till toppen
Annons: