Annons:
Etikettavel-uppfödning
Läst 907 ggr
wolfgirl82
4/28/08, 11:48 AM

Vilka färger föder du upp?

Jag har tråkigt i väntan på att få gå ner och hänga tvätten så vi gör en liten tråd.

Du som uppfödare vilken/vilka färger föder du upp? Alltså vilka färger du har som mål med din uppfödning. :)

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Annons:
wolfgirl82
4/28/08, 11:50 AM
#1

Kan svara själv först. Glad

Mitt huvudmål med uppfödningen är att få fram fina DEH men även andra ee färger och några gg färger. (ex polarfox, grey agouti, slate, s.nut, nutmeg o.s.v)
Kommer även börja med dd färger här i framtiden.

Gener jag kommer undvika är gener som många andra tycker om som cb/ch/p men dessa vill jag inte ha in då de bleker de färger jag satsar på.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

isafisa
4/28/08, 11:52 AM
#2

ska börja föda upp i höst, då burmese siamese framför allt, sen även agouti och senare black. blandat otecknade och vittecknade.

[Mariaxx]
4/28/08, 12:02 PM
#3

Mitt mål är att få fram Burmese, Siamese, dove, Pew, Black och Slate med bra färg…och jag avlar bara på gerbiler med bra temprament.

Kommer i slutet av Maj att få hem en burmese tös och en PEW som jag ska ha till utställning och kel i början och sedan till vintern så kommer jag att leta efter lämpliga partners för att matcha deras typ o storlek.

Så jag har stora framtida planer…

Chimney
4/28/08, 12:22 PM
#4

Jag har skurit ned min "färgmani" till grey agouti och ivory cremé.

Jag satsar på att få stora, lugna djur som gärna har snygg svans, så givetvis komemr där fler färger än bara grey och ivory.

Kommmer få en kull med /vittecknade/svarta efter sommaren som jag har höga förväntningar på i utställningar.

så snart får ni se mig där med =P

jule
4/28/08, 12:31 PM
#5

Min främsta inrikning är black och Nutmeg

tjiggit
4/28/08, 1:12 PM
#6

Jag inriktar mig främst på Burmese, Colorpoint Nutmeg och Colorpoint Agouti, därför kommer även black och nutmeg dyka upp i kullar framöver.

Annons:
[Tassy]
4/28/08, 5:46 PM
#7

Om jag lycka lösa min nerdimpna allergi då kommer jag satsa på grey agouti, ivory cream, REH, DEH, nutmeg, silvernutmeg. Om allt går bra så kommer jag att prova Orange Mold.

sasha-
4/28/08, 7:27 PM
#8

Jag tänker satsa på burmeser och siameser, som min nuvarande kull alltså:)

wolfgirl82
4/28/08, 7:29 PM
#9

Kommer finnas överskott på burmeser och siameser i framtiden när man läser svaren här inne :) Synd att de inte passar till mina avelsplaner för jag tycker de är så fina.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

sasha-
4/28/08, 7:51 PM
#10

Mm verkligen^^

[Matilda92]
4/29/08, 7:05 PM
#11

Jag satsar på olika colorpoints, främst burmese, siamese & Black Eyed White :) Sedan ska jag se om jag få några andra olika colorpoints efter min Bew Ella;)

Chtina
4/29/08, 8:59 PM
#12

är det ingen som kan lägga ut lite bilder på sina färger/gerbiler ? :) jag skulle behöva lära mig lite hur alla färger ser ut  ;)

[Tassy]
4/29/08, 9:23 PM
#13

http://home.wtal.de/ehr/gerbils/colors.htm

Bara att kika ;) (såklart inte mina gerbiler XD)

Annons:
Gerbilflicka
4/30/08, 12:30 AM
#14

Inriktar mig på rödögd orange mold och black pied variegated.
Får hur många färger som helst men det har mer med temperamentsavel att göra och de är inga riktiga färgmål. :)

[Nattramn]
5/25/15, 12:04 PM
#15

Min färginriktning på avel är black eyed white, black samt black med vita tecken.

Min uppfödning av gerbiler är väldigt liten, så just nu har jag bara en avelshona, då de andra två är adopterade. Dock så har min lillasyster en mer utbredd avel med gerbiler där jag lånar hanar.

[Nattramn]
5/25/15, 12:04 PM
#16

Min färginriktning på avel är black eyed white, black samt black med vita tecken.

Min uppfödning av gerbiler är väldigt liten, så just nu har jag bara en avelshona, då de andra två är adopterade. Dock så har min lillasyster en mer utbredd avel med gerbiler där jag lånar hanar.

[[dvärgkaniner]]
5/25/15, 2:55 PM
#17

Jag kommer färginrikta mig mot Blue nu till hösten 🙂

Anne.K
5/25/15, 3:00 PM
#18

En mycket gammal tråd från 2008, men jag svarar väl också. Mina färginriktningar är Blue, andra dilute färger, black, nutmeg och vittecknade gerbiler. Börjar även fundera på att avla mer på silver nutmeg också då jag blivit kär i den färgen med. Men jag får fundera på saken. Kan ju inte ha igång hur många varianter som helst :P man ska hinna med alla också så får försöka begränsa mig.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Disyerto
5/26/15, 1:29 PM
#19

Jag har liknande målsättningar med Anne. Är också inne på diluted spåret, men önskar flest Blue. Vill gärna även behålla vittecknat i mina avelslinjer för att få en större variation.

Genom min avel vill jag uppnå en förbättring inom dilute färger med avseende på temperament, ep (minska fallen av ep hos diluted) och storlek.  Gör detta genom att enbart avla på icke ep drabbade individer och som väljs ut med omsorg gällande temperament.

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

[[dvärgkaniner]]
5/26/15, 4:15 PM
#20

#18 Har du någon kull med Blue?

Annons:
Anne.K
5/26/15, 5:42 PM
#21

#20 inte just nu. Men kommer förhoppningsvis att ha antingen i slutet av detta året eller någon gång i början av nästa år igen. Just nu sitter jag med massa bärare och en och annan blue som jag hoppas på att kunna kombinera så att jag får nya blue kullar igen. Det är ett pussel att avla dilute då avelsmaterialet är snävt och man måste jobba mycket med endast bärare, därför har jag stora luckor mellan mina blue kullar. Min senaste blue kull hade jag för 1 år sedan om jag inte minns fel :P .

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Upp till toppen
Annons: